Bank.nl geeft informatie en vergelijkt bankproducten in Nederland. Let op: Wij zijn geen financiële instelling of bank.

Consumentenbond rekent het uit: betaalrekening ruim 40% duurder

Laatst bijgewerkt op: 22 februari 2022
Saskia Oegema
Auteur:

Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics - met als specialisatie Corporate Finance and Control - heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

Leestijd: 2 minuten
Illustratie van vrouw met stijgende lijn

In 5 jaar tijd betalen klanten van Nederlandse banken gemiddeld 42% meer voor een standaard betaalrekening. Zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Klanten voelen deze prijsstijging in de portemonnee. Maar het heeft ook gevolgen voor de bank zelf. Meer mensen zijn minder tevreden over hun bank.

In het onderzoek van de Consumentenbond zeggen vooral klanten van ING, ABN Amro en Rabobank niet tevreden te zijn over de kosten die zij betalen aan de bank. Deze ontevredenheid merken we ook bij Bank.nl. Voornamelijk de kosten voor contant geld storten en pinnen en de afname van geldautomaten zorgen voor veel ontevreden reacties.

Top 3 grootste prijsstijgers

De Consumentenbond vergelijkt huidige prijzen voor betaalrekeningen van 8 verschillende banken met de prijzen in 2017. Gemiddeld steeg het goedkoopste betaalpakket met 1 pinpas 51% in prijs. Een gezamenlijke rekening met 2 betaalpassen werd zo’n 32% duurder.  

De bank die het meest opvalt is Triodos Bank. In 2017 kostte een basisrekening bij deze duurzame bank voor 1 persoon nog €28,20. Nu is dat €60 per jaar. Dit komt neer op een prijsstijging van 113%.

Ook klanten van Rabobank moeten dieper in de buidel tasten. Een Rabo DirectPakket kostte 5 jaar geleden nog €15,60. Anno 2022 mogen Rabo-klanten 73% meer betalen, namelijk €27 per jaar. Bij ING ging de prijs van het OranjePakket zonder korting met 1 pinpas omhoog van €17,40 naar €28,20. Een forse prijsstijging van 62%.

De enige bank die de tarieven in 5 jaar tijd niet verhoogde is Knab. Een Knab Plus betaalrekening kostte al standaard €60 per jaar. Dit is dan wel inclusief 2 gratis creditcards en 1 extra betaalpas. Of deze betaalrekening het voordeligst is, dat hangt af van de behoeften van de klant. Wie geen creditcard gebruikt en geen extra pinpas nodig heeft, is bij Knab niet perse het goedkoopste uit.

Dezelfde bankrekening, hoger prijskaartje?

Hoeveel iemand uiteindelijk betaalt voor zijn bankrekening hangt sterk af van de diensten waarvan hij gebruik maakt. Banken rekenen verschillende tarieven voor diensten, zoals rood staan, geld opnemen buiten de EU, een creditcard en het storten van contant geld.

Ook wie zijn bankpas verliest, kan niet altijd op een gratis vervangende betaalpas rekenen. ABN Amro-, ING- en Rabobank-klanten betalen voor een nieuwe bankpas.

Al deze kosten hebben invloed op de tevredenheid van de consument. Veel klanten vinden dat zij te veel betalen voor wat ze terugkrijgen. De kosten zijn niet evenredig met wat daar tegenover staat.

Hogere kosten voor iedereen

Bankkosten zijn de afgelopen jaren flink omhoog gegaan. Dat komt omdat banken allerlei kosten maken, en een deel daarvan doorberekenen aan de klant. Denk hierbij aan kosten voor innovatie, het tegengaan van cybercriminaliteit, het voorkomen van witwassen en het stallen van geld bij de ECB.

Banken blijven innoveren om bankproducten met de tijd mee te laten gaan. Neem bijvoorbeeld instant payments. Tegenwoordig staat geld direct op iemands rekening. Dat was vroeger wel anders. Toen stond het pas de volgende werkdag erop. Al deze ontwikkelingen kosten geld.

Ook zijn banken nu meer kosten kwijt aan toezicht. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) verwachten dat banken steeds meer doen tegen misbruik van het betalingsverkeer, zoals crimineel geld.  Daarnaast hebben banken – net als iedereen – te maken met de hoge inflatie.

Consumentenbond blijft kritisch

De Consumentenbond vindt het een slechte zaak dat banken kosten op klanten afwentelen. Kosten tegen bijvoorbeeld cybercriminaliteit zou de bank zelf moeten dragen. Het hoort immers bij de bedrijfsvoering. Ook de inflatie was niet dusdanig hoog dat de prijs van een betaalrekening met gemiddeld 42% omhoog moest. Zeker als banken grote winsten maken, vindt de Consumentenbond het onbegrijpelijk dat de kosten worden doorberekend aan de consument.

Wie niet tevreden is over zijn of haar bank, doet er goed aan een bankrekening te vergelijken.

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.