De Overstapservice van banken – Zo werkt het

Overstappen naar een nieuwe betaalrekening bij een andere bank kan geregeld worden met de Overstapservice. Dit is een gezamenlijk initiatief van Nederlandse banken. Deze gratis service is in het leven geroepen om overstappen van bank makkelijker te maken. Toch regelt de Overstapservice niet alles. Er zijn een aantal zaken waar de klant zelf aan moet denken.

De Overstapservice: wat regelt de bank?

Wanneer een klant wil overstappen van bank, kan hij of zij de Overstapservice aanvragen. De Overstapservice is er voor zowel particuliere als zakelijke klanten. En kan digitaal en op papier aangevraagd worden. Maar dat hoeft niet. Het is een dienst waar de klant vrijwillig gebruik van mag maken. Kiest de klant voor de Overstapservice? Dan regelt deze service voor een periode van 13 maanden de volgende zaken:

  • Bij- en afschrijvingen worden automatisch doorgestuurd naar de nieuwe betaalrekening.
  • Automatische incasso’s uit Nederland worden omgezet naar de nieuwe betaalrekening.
  • De rente, aflossing en/of premie van een hypotheek of verzekering wordt automatisch van de nieuwe betaalrekening afgeschreven. Het kan zo zijn dat een hypotheekverstrekker of verzekeraar wil dat de klant een betaalrekening bij de desbetreffende partij heeft. In dat geval is het niet mogelijk om de rente, aflossing of premie te betalen via een andere betaalrekening.
  • Na 12 maanden stuurt de Overstapservice een herinnering dat de Overstapservice binnenkort eindigt. Na 13 maanden stopt de Overstapservice; binnen deze periode zijn alle bij- en afschrijvingen minimaal 1 keer per jaar voorgekomen.

Welke zaken regelt de klant zelf?

De Overstapservice regelt niet alles. Er zijn een aantal zaken die de klant zelf moet regelen wanneer hij of zij overstapt naar een andere bank. Dit zijn:

  • Aanvragen van de nieuwe betaalrekening en eventuele extra producten, zoals een creditcard. Het is slim om alle bankrekeningen te vergelijken. Zo wordt duidelijk wat de opties en kosten zijn.
  • Periode overboekingen downloaden en stopzetten. Via internetbankieren of via de bank zelf is het mogelijk om een lijst met alle periodieke overboekingen te downloaden. Bij het overstappen naar een andere bank is het nodig om deze overboekingen via de nieuwe betaalrekening te laten lopen.
  • Bij- en afschrijvingen downloaden wanneer de klant geen papieren afschriften ontvangt. Zodra een bankrekening is opgezegd, is er geen toegang meer tot de internetbankomgeving. Is het nodig om een betaling terug te zoeken? Zorg dan dat de lijst met alle bij- en afschrijvingen voor die tijd is gedownload.
  • Nieuw rekeningnummer doorgeven aan instanties en mensen die geld overmaken. Een bank geeft geen nieuw rekeningnummer door. Dit doet de klant zelf. Bijvoorbeeld aan de werkgever, uitkeringsinstantie of verzekeraar. Hiervoor kan de klant een overstapkaart aanvragen en gebruiken.
  • Incassomaatregelen instellen. Het kan zo zijn dat er op de oude bankrekening incassomaatregelen waren getroffen. Deze worden niet door de nieuwe bank overgenomen. Het is nodig om de nieuwe bank te vragen dezelfde maatregelen in te stellen of dit zelf te doen. Denk hierbij aan rekeningblokkades die via internetbankieren zijn geregeld.
  • Buitenlandse incassanten waarschuwen, zoals Netflix en Spotify. De klant moet deze diensten zelf informeren over het nieuwe rekeningnummer.

Oude rekeningnummer houden, kan dat?

Ondanks de Overstapservice verloopt het overstappen naar een andere bank niet altijd vlekkeloos. Een van de redenen hiervan is dat de klant het oude rekeningnummer niet kan behouden. Omdat elk IBAN nummer een bankcode bevat, is het niet mogelijk om het oude bankrekeningnummer bij de nieuw bank aan te houden. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) onderzoeken of het mogelijk is dat consumenten en bedrijven een uniek nummer (= rekeningnummer) krijgen. Net zoals een telefoonnummer, dat behouden kan worden bij het overstappen. In theorie is dit mogelijk, het is alleen peperduur. Daarom zou dit nummerbehoud op Europese schaal geregeld moeten worden: de zogenaamde Europese nummerportabiliteit.

Overstappen van bank: waarop letten?

De Overstapservice regelt alleen afschrijvingen. Alle instanties of mensen die geld bijschrijven moet de klant zelf informeren. Dit doet de bank niet. Daarnaast is de Overstapservice gericht op betaalrekeningen. Bijkomende producten, zoals een creditcard, kunnen niet meegenomen worden naar de nieuwe bank. Maar deze vraagt de klant opnieuw aan bij de nieuwe bank. Daarnaast is het goed om te weten dat een klant de oude bank niet kan verlaten zolang hij of zij nog rood staat. Is dit het geval? Dan is het nodig om eerst geld bij te storten. Vergeet als laatste niet om de tegenrekening van de spaarrekening te wijzigen naar de nieuwe betaalrekening.

Waarom overstappen van bank?

Soms is het verstandig om over te stappen naar een andere bank. De redenen hiervoor zijn verschillend. Zo biedt de ene bank misschien een aantrekkelijke spaarrente. Of passen de voorwaarden beter bij de wensen en eisen. Daarnaast spelen de kosten een grote rol om over te stappen van bank. Er zijn veel banken actief in Nederland. En door te vergelijken wordt het duidelijk wat het verschil is. Het is belangrijk om tijdens het vergelijken niet alleen naar de kosten te kijken. Zo kan er een groot verschil in voorwaarden en service tussen de banken zijn. Ook wint het thema duurzaamheid meer terrein. En zijn er steeds meer mensen die overstappen naar een zo duurzaam mogelijke bank. Overstappen van bank kan in principe altijd.

Plaats een reactie