Bank.nl geeft informatie en vergelijkt bankproducten in Nederland. Let op: Wij zijn geen financiële instelling of bank.

Bankrekening openen – informatie

Laatst bijgewerkt op: 12 maart 2024

Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics - met als specialisatie Corporate Finance and Control - heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

https://nl.linkedin.com/in/saskiaoegema
Recensent: Claartje Vogel

Claartje Vogel is financieel-economisch journalist en eindredacteur. Zij heeft meer dan 10 jaar ervaring bij uiteenlopende media, van populaire vakwebsites tot landelijke nieuwszenders.

Leestijd: 13 minuten

Vrijwel iedereen heeft een bankrekening nodig. Niet alleen om te kunnen betalen, maar ook om te sparen. Op zoek naar een particuliere betaalrekening? Een bankrekening vergelijken kan op Bank.nl. Of het nu gaat om een nieuwe bankrekening openen of het overstappen naar een andere bank. Ook is het mogelijk om een bankrekening te openen voor een bedrijf. Vergelijk alle zakelijke rekeningen.

2
logo van Openbank

Jaarlijkse kosten bankrekeningen vergelijken

Banken met depositogarantie

In deze vergelijking worden niet alle internetbanken meegenomen. Er is geprobeerd om een eerlijke vergelijking te maken van gelijkwaardige banken die actief zijn in Nederland. Op deze pagina zijn de overige internetbanken te vinden.

Wat is een bankrekening?

Op een bankrekening wordt geld bewaard. De bank beheert dit geld. Hierbij maken bank verschil tussen betaalrekeningen en spaarrekeningen Bij het openen van een bankrekening is er keuze uit een betaalrekening, een spaarrekening of de combinatie betaal- en spaarrekening.

Verschil tussen spaarrekening en betaalrekening

Het geld op een betaalrekening is bedoeld om mee te betalen. Denk aan het betalen van openstaande rekeningen, de boodschappen en de vaste lasten. Met een betaalrekening kan de rekeninghouder ook pinbetalingen uitvoeren. Het saldo verandert vaak en snel: er wordt geld op de rekening gezet en er weer vanaf gehaald.

Een spaarrekening werkt anders. Het geld dat hierop staat is bedoeld om te bewaren voor later. Dit geld is niet zo snel nodig en wordt voor een langere tijd bij de bank gestald. De bank kan investeren met het spaargeld van klanten en in ruil daarvoor krijgt de rekeninghouder meer rente dan bij een betaalrekening.

Het is meestal niet mogelijk direct geld over te maken naar een andere rekening vanaf een spaarrekening. Voordat een rekeninghouder met dit geld kan betalen, moet hij het eerst overmaken naar zijn eigen betaalrekening. Dit heet een tegenrekening.

Waarom een bankrekening vergelijken?

Het openen van een bankrekening kost geld. Hoeveel een betaalrekening precies kost, dat verschilt per bank.

Een bankrekening openen kan bij veel banken. Soms zijn de kosten hoog. En soms is de bankrekening helemaal gratis. Let op, want hogere kosten staan niet garant voor betere service. Net zoals dat de goedkoopste bankrekening niet altijd de minste voorwaarden heeft. Er zijn grote verschillen in prijs en kwaliteit. Daarom is vergelijken zo belangrijk. Met een vergelijking wordt duidelijk waar dit verschil in zit.

Op Bank.nl is de vergelijking zo opgesteld dat iedereen gemakkelijk kan zien welke bank en welke bankrekening het beste past. Vergelijken is altijd gratis.


Wat kost een bankrekening?

De kosten van een bankrekening verschillen flink per bank. Bovendien passen banken regelmatig hun tarieven aan. De kosten gaan omhoog of de spaarrente daalt, vaak ten nadele van de klant.

Bij de ene bank kost een bankrekening maar een paar euro per jaar, terwijl de andere bank meer dan €100 in rekening brengt. Ook zijn er banken die een gratis bankrekening aanbieden. Maar wat kost een bankrekening nu precies? En waarom brengt een bank deze kosten in rekening?

Vaste jaarlijkse kosten

De bank brengt elke rekeninghouder jaarlijkse kosten in rekening. Deze worden per maand of per jaar betaald. De kosten voor een bankrekening betaalt de klant om de bankrekening aan te houden, zijn geld bij de bank te mogen stallen en gebruik te mogen maken van de faciliteiten.

Een bank zorgt er namelijk voor dat iedereen kan betalen met zijn betaalrekening en dat het geld veilig is. Dit kost de bank tijd en geld. Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening, betaalt elke klant een vast bedrag per jaar aan de bank. Hoe hoog deze kosten zijn, bepaalt de bank zelf. Een bankrekening openen is daarom bij de ene bank duurder dan bij de andere.

Variabele kosten voor extra diensten

Wie extra dienstverlening wil, betaalt meer. Naast de vaste jaarlijkse kosten, betaalt de klant in dat geval ook variabele kosten. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld een creditcard, rekeningafschriften per post of rood staan. Hoe hoog deze kosten zijn, verschilt per bank. De bank kan onder andere extra geld vragen voor:

  • Creditcard
  • Rood staan
  • Mobiel betalen
  • Zakelijke transacties
  • Pinnen buiten de EU
  • Nieuwe of extra betaalpas
  • Rekeningafschriften per post
  • Contant geld storten en pinnen

Traditioneel of online

Traditionele banken zijn de banken die iedereen kent, zoals Rabobank, ABN Amro, ING Bank en SNS Bank. Deze banken hebben een fysieke vestiging waar klanten terecht kunnen voor vragen en advies. Internetbanken, of online banken, zijn banken zonder fysiek kantoor. Deze banken zijn alleen via internet of mobiele app te bereiken. Hierdoor zijn deze banken vaak een stuk goedkoper. Welke bank en bankrekening het beste is, hangt sterk af van de eigen wensen en voorkeuren.


Een bankrekening gratis vergelijken in 2024

Hieronder geven we een overzicht van de maandelijkse kosten, de kosten van een betaalpas en de kosten van een extra betaalpas van een aantal populaire en goedkope bankrekeningen:

BetaalpakketMaandelijkse kostenKosten betaalpasKosten extra betaalpas
Openbank Open Betaalrekening*€0,00€0,00Kosten verzending
Revolut Betaalrekening Standaard*€0,00Verzendkosten
€6,00 (eenmalig) + verzendkosten
N26 Standaard Bankrekening*€0,00€10,00 (verzendkosten)€10,00 (verzendkosten)
ING OranjePakket met korting**€2,70€0,00€1,10 per maand
ING OranjePakket€3,15€0,00€1,10 per maand
Rabo DirectPakket€2,95€0,00€1,40 per maand
Rabo BasisPakket€4,45€0,00€0,75 per maand
Rabo TotaalPakket€6,50€0,00Geen kosten
ABN AMRO Basispakket Betalen€3,25€0,00€1,50 per maand
ASN Bankrekening€2,70€0,00€1,80 per maand
SNS Basis€2,95€0,00€0,75 per maand
SNS Compleet€3,95€0,00Geen kosten
RegioBank Plus Betalen€3,05€0,00€1,75 per maand
Knab Bankrekening*€6,00€0,00€0,00
Triodos Internet Betaalrekening€5,00***€0,00€4,00 per maand
Bunq Easy Bank Personal*€3,99€0,00€0,00
Bunq Easy Money Personal*€9,99€0,00€0,00
*Internetbank
**Korting als er niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van contant geld
***Vanaf 25 jaar, van 18 tot 25 jaar is het €3,50 per maand

Laatste controle op: 01-02-2024

Een bankrekening openen, hoe werkt dat?

Een nieuwe bankrekening openen of overstappen van bank kan online of bij een kantoor. Niet alle banken hebben een kantoor. Dit worden internetbanken, of digitale banken, genoemd. Zij werken enkel vanuit een mobiele app en/of via een website. Op de site van elke bank staat precies vermeld welke stappen er nodig zijn om een bankrekening te openen.

Ten eerste is er de keuze voor een type bankrekening:

  • Kinderen
  • Jongeren
  • Studenten
  • Zakelijk gebruik
  • Persoonlijk gebruik
  • Gezamenlijk gebruik

Ten tweede vult de aanvrager zijn gegevens en voorkeuren in. Daarbij wordt altijd gevraagd om persoonlijke identificatie met een geldig identiteitsbewijs. Elke bank is verplicht om klantgegevens te controleren en te verifiëren. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Als de identificatie rond is en de klant aan alle voorwaarden voldoet, dan wordt de bankrekening geopend. Een bankrekening openen zonder internet kan natuurlijk ook. In dat geval is het nodig om naar een kantoor of servicepunt te gaan. In beide gevallen verloopt de procedure hetzelfde en gelden dezelfde voorwaarden.

Wat zijn de voorwaarden?

Voor het openen van een bankrekening gelden een aantal voorwaarden. Deze gegevens zijn vereist:

Wat is een geldig identiteitsbewijs?

Een bankrekening openen kan niet zonder geldig identiteitsbewijs. De bank is verplicht om van elke klant de gegevens te controleren. Identificeren kan op verschillende manieren. De overheid noemt de volgende documenten als geldig identiteitsbewijs:

  • Nederlands rijbewijs
  • Nederlands of buitenlands paspoort
  • Nederlands vreemdelingendocument
  • Nederlandse of Europese identiteitskaart

Een bank bepaalt zelf welke documenten zij als geldig identiteitsbewijs hanteert. Zo kan het voorkomen dat een rijbewijs niet voor de identificatie gebruikt kan worden. In de meeste gevallen vraagt een bank om een paspoort of identiteitskaart bij het openen van een bankrekening.

Wat is het burgerservicenummer (BSN)?

Het BSN is het eigen unieke persoonsnummer. Iedereen die zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP) krijgt een BSN. Met behulp van het BSN kan een bank controleren of de persoon en het BSN bij elkaar horen. Het BSN staat op het geldige identiteitsbewijs.

Woonadres in Nederland

De meeste traditionele banken hebben als voorwaarde dat de rekeninghouder een woonadres in Nederland moet hebben en ingeschreven staat bij de gemeente.

Als iemand geen vaste woon- en verblijfplaats heeft, is het openen van een bankrekening bij de bekende banken vrijwel onmogelijk. Gelukkig zijn er een aantal aanbieders waar iemand ook zonder woonadres in Nederland terecht kan. Dit zijn onder andere N26, Openbank en Monese.

Leeftijd bankrekening openen

Vanaf 18 jaar en ouder kan iedereen, die aan de voorwaarden voldoet, een bankrekening openen. Iemand onder de 18 jaar heeft toestemming nodig van de ouder(s) of verzorger(s). De ouder of verzorger wordt dan medeaanvrager en tekent mee bij het aanvragen van de bankrekening. In dit geval moet ook de ouder of verzorger voldoen aan alle voorwaarden voor het openen van een rekening.


Welke bankrekening openen?

Er zijn tal van banken waar een bankrekening geopend kan worden. Welke is het beste? Daar is geen eenduidig antwoord op. Dat komt omdat de beste bankrekening voor iedereen anders is. De een opent liever een bankrekening bij een traditionele bank met kantoor, terwijl de ander online diensten belangrijker vindt. Zowel dienstverlening als kosten spelen mee.


Waarop letten bij een bankrekening vergelijken?

Een nieuwe bankrekening aanvragen? Of overstappen naar een andere bank? Een vergelijking maken helpt daarbij. Tijdens het vergelijken is het van belang om op een aantal zaken te letten, zoals:

  • Kosten
  • Creditcard
  • Faciliteiten
  • Rood staan
  • Mobiele app
  • Extra betaalpas
  • Internetbankieren
  • Persoonlijke service
  • Hoogte van de rente
  • Online bank of fysiek bankkantoor
  • Kosten betalen in het buitenland
  • Tarieven contant geld storten en pinnen

Welke bankrekening afsluiten?

Voor iedere situatie is er een passende bankrekening. Zo is er de keuze uit:

Persoonlijke bankrekening

De persoonlijke bankrekening is bedoeld voor privégebruik van particulieren. Deze bankrekening staat op naam van één persoon. Een persoonlijke bankrekening kan bij veel verschillende banken worden afgesloten, zowel online als in een fysiek bankkantoor. Een internetbank is doorgaans een stuk goedkoper dan een traditionele bank.

Gezamenlijke bankrekening

Vaak kiezen mensen die gaan samenwonen voor een gezamenlijke bankrekening. Ook familieleden of vrienden kunnen kiezen voor zo’n gedeelde bankrekening. Een ander woord voor een gezamenlijke rekening is ‘en/of rekening’. Alle rekeninghouders kunnen zelfstandig gebruik maken van de rekening. Dit kan met één betaalpas of ieder met zijn eigen betaalpas.

Bankrekening voor kinderen

Een kinderrekening is er om kinderen tot 12 jaar zonder risico’s kennis te laten maken met geld. Ouders of verzorgers kunnen meekijken op de rekening en bepalen wat hun kind ermee mag doen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een maximumbedrag voor pinnen instellen en iDEAL-betalingen aan- of uitzetten.

Dankzij een kinderrekening kunnen kinderen al op jonge leeftijd leren hoe internetbankieren, pinnen, geld storten en mobiel bankieren werkt. Ook maakt het kind kennis met sparen en kan het zien hoeveel geld er is af- en bijgeschreven. Na de leeftijd van 12 jaar wordt bij de meeste banken de kinderrekening automatisch omgezet naar een jongerenrekening.

Bankrekening voor jongeren

Met een jongerenrekening leren jongeren tussen de 12 en 18 jaar internetbankieren onder het toezicht van de ouders. Bij de meeste banken is een jongerenrekening gratis. Deze betaalrekening kan bijvoorbeeld gebruik worden voor het storten van kleedgeld, het betalen van een telefoonabonnement of voor het salaris van een eerste bijbaantje. Een bijzondere eigenschap van de jongerenrekening is dat met de betaalpas niet onbeperkt geld kan worden opgenomen. Ouders kunnen een limiet instellen. Bovendien is rood staan nooit mogelijk. Sommige jongerenrekeningen lopen tot 18 jaar, anderen tot 25 of 27 jaar. De jongerenrekening kan eenvoudig overgezet worden naar een studentenrekening of gewone bankrekening.

Studenten bankrekening

Een studentenrekening is – zoals de naam al zegt – speciaal voor studenten. Er geldt een strenge voorwaarde dat de aanvrager van deze bankrekening ingeschreven moet staan voor een mbo, hbo of universitaire studie bij DUO. Een studentenrekening is altijd gratis en heeft vrijwel alle eigenschappen van een persoonlijke bankrekening. Bovendien bieden veel banken de studenten allerlei extra’s aan bij het openen van een studentenrekening, zoals een goedkope inboedel- of reisverzekering.

Zakelijke bankrekening

Een zakelijke bankrekening is bedoeld voor bedrijven. Zowel kleine ondernemers als grote bedrijven kunnen een zakelijke bankrekening openen. Hierbij is een inschrijving bij de Kamer van Koophandel vereist. Een zakelijke rekening is doorgaans duurder dan een privé bankrekening. Het hebben van een zakelijke rekening is niet verplicht, maar banken staan zakelijke transacties op de particuliere betaalrekening niet toe.


Belastingdienst en de bankrekening

Banken zijn verplicht om sommige gegevens, waaronder informatie over bankrekeningen van klanten, met de Belastingdienst te delen. Hierdoor wordt de belastingaangifte eenvoudiger gemaakt. Denk aan de vooraf ingevulde gegevens. Daarnaast moet een bank gegevens verstrekken als een wet, verdrag of overeenkomst dit verplicht stelt. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het werk en inkomen van een klant. Zo zijn er internationale afspraken om belastingontduiking tegen te gaan.

logo belastingdienst

Een bankrekening afsluiten en gebruiken

Een bankrekening is eenvoudig online af te sluiten. Op de website van de meeste banken staat dat het openen van een bankrekening slechts een paar minuten duurt. Maar dan hebben ze het alleen over de aanvraag. Vaak kost het een paar dagen totdat de bankrekening klaar is voor gebruik.

In de tabel hieronder staat de tijd van aanvraag tot aan een werkende bankrekening van een aantal populaire banken:

BankVan aanvraag tot werkende bankrekening
ABN AMROMinder dan 5 werkdagen
ASN Bank5 werkdagen
BunqOnbepaald
ING Bank10 minuten (via ING app)
KnabMinder dan 5 werkdagen
Monese1 dag
N262 tot 5 dagen
Openbank1 dag
Rabobank4 tot 5 dagen
Revolut10 minuten – 24 uur of langer
SNS Bank5 werkdagen
Triodos BankMinder dan 5 werkdagen
Wise 2 werkdagen
Laatste controle op: 11-10-2023

Hoe snel verloopt de aanvraag?

De aanmelding voor een nieuwe bankrekening is vaak zo gebeurd. Daarna moet de bank de aanvraag en de identiteit van de aanvrager nog controleren. Banken zijn wettelijk verplicht om de identiteit te verifiëren en dat kost tijd.

De betaalrekening is pas te gebruiken als zowel de bankpas als de pincode in huis zijn. Dat duurt bij de meeste banken een paar dagen. De veiligheidscontroles nemen de meeste tijd in beslag. Sommige banken zijn hier duidelijk over op hun website, andere banken noemen geen deadline.


Veelgestelde vragen

Is een bankrekening openen zonder identificatie mogelijk?

Nee, elke bank is wettelijk verplicht om te vragen naar een geldig identiteitsbewijs. De bank moet deze gegevens controleren en verifiëren.

Een bankrekening openen. Hoe werkt dat?

Een bankrekening openen kan online of bij een kantoor. Elke bank hanteert een eigen aanmeldingsprocedure. Op de site van de bank staat precies vermeld hoe dit werkt. Iedere bank zal om een geldig identiteitsbewijs en burgerservicenummer (BSN) vragen. Ook verschilt het per bank hoelang het duurt voordat er gebruik kan worden gemaakt van de betaalrekening.

Wat is er nodig om een bankrekening te openen?

Iedere bank is volgens de wet verplicht om te vragen naar een geldig identiteitsbewijs. Dit is bijvoorbeeld een paspoort of identiteitskaart. Daarnaast vraagt de bank om het burgerservicenummer (BSN). Deze staat vermeld op het identiteitsbewijs. Bij sommige banken is een woonadres in Nederland verplicht.

Vanaf welke leeftijd kan iemand een bankrekening openen?

Iedereen vanaf 18 jaar kan zelfstandig een bankrekening openen. Jonger dan 18 jaar? Dan is er toestemming nodig van de ouders of verzorgers. De ouder of verzorger tekent mee en moet aan dezelfde voorwaarden voldoen. Voor kinderen tot 12 jaar is er een speciale kinderrekening. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar kunnen een jongerenrekening openen. Voor zowel de kinderrekening als de jongerenrekening is toestemming van de ouders of verzorgers vereist.

Is een bankrekening gratis?

Meestal zijn kinderrekeningen, jongerenrekeningen en studentenrekeningen gratis. Een particuliere bankrekening, een gezamenlijke rekening en een zakelijke rekening zijn doorgaans niet gratis. Het verschilt per bank wat de bankrekening kost.

Is een bankrekening openen vanuit het buitenland mogelijk?

Of en hoe een bankrekening geopend kan worden vanuit het buitenland verschilt per bank. Ook hangt het af van de persoonlijke situatie. Is er een woonadres in Nederland? Of woont iemand permanent in het buitenland? Of het mogelijk is om een rekening te openen vanuit het buitenland, dat staat in de algemene voorwaarden van elke bank.

Hoe werkt het overstappen naar een andere bank?

Met de Overstapservice is overstappen van bank snel en makkelijk geregeld. De nieuwe bank doet het meeste werk en regelt alle zaken met de oude bank. Op de website van de bank staat precies wat de overstapservice inhoudt en hoe iemand daar gebruik van kan maken.

Het huidige rekeningnummer behouden na overstappen. Kan dat?

Helaas is dat (nog) niet mogelijk, maar er wordt aan gewerkt. Wanneer en hoe dit mogelijk wordt, is nog niet bekend.

Welke bankrekening is het beste?

Dat verschilt per persoon en per situatie. Bank.nl vergelijkt alle banken en geeft duidelijk overzicht van alle opties met bijbehorende kosten, zodat ieder zelf kan bepalen welke bank het beste bij hem past. Wij geven hier geen advies over.

Is mijn geld veilig bij de bank?

Ja, wanneer een bank een Nederlandse bankvergunning heeft, valt de bank onder de Nederlandse Depositogarantie. Dit houdt in dat klanten tot een bedrag van € 100.000 per bank, per rekeninghouder zijn beschermd, mocht de bank failliet gaan.

Gecontroleerd door: