Bank.nl geeft informatie en vergelijkt bankproducten in Nederland. Let op: Wij zijn geen financiële instelling of bank.

Bankkosten afgelopen jaren flink omhoog

Laatst bijgewerkt op: 27 januari 2022
Saskia Oegema
Auteur:

Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics - met als specialisatie Corporate Finance and Control - heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

Leestijd: 2 minuten
Handen met rekenmachine en pen

Geld lenen kost geld. Deze slogan is inmiddels algemeen bekend. Maar contant geld opnemen en storten en het hebben van (veel) spaargeld kost ook steeds vaker geld. Het aanhouden van een bankrekening is voor veel klanten allang niet meer de enige kostenpost. Steeds vaker moeten zij extra betalen om gebruik te kunnen maken van de diensten van hun bank.

Vooral de grootbanken in Nederland, zoals ING, ABN Amro en Rabobank, brengen steeds meer kosten in rekening. De stijgende trend in bankkosten is duidelijk te zien. Waarom doen banken dit? En lopen de kosten de komende jaren nog verder op?

Welke extra kosten rekent de bank?

Het hebben van een bankrekening is bij de meeste banken niet gratis. De bank rekent per maand of per jaar een vast tarief. Deze tarieven zijn de afgelopen jaren mondjesmaat omhoog gegaan. En daar blijft het niet bij.

Negatieve rente vanaf €100.000

De meest opvallende kostenpost is de negatieve rente. Vanaf een bepaald saldo moet de klant de bank een vergoeding betalen om te mogen sparen.

Jarenlang was dit scenario ondenkbaar. Toch is het voor veel klanten werkelijkheid geworden. Dit houdt in dat klanten met €100.000 of meer bij de meeste banken -0,5% rente betalen. Rabobank liet al weten dat dit geen garantie voor de toekomst is. Oftewel: ook voor klanten met minder dan €100.000 kan de rente onder de 0% komen.

Wie de negatieve rente wil omzeilen, doet er goed aan naar de voorwaarden van de bank te kijken. Sommige banken kijken naar het totale vermogen van een klant. Terwijl andere banken kijken naar het bedrag per rekening, en niet naar het bedrag per persoon.

Veel diensten niet gratis

Iedereen heeft een bankrekening nodig. Voor het ontvangen van het loon, het betalen van rekeningen en te kunnen afrekenen met de pinpas. Zo’n betaalpakket is bij de meeste banken niet gratis. Sterker nog: veel betaalpakketten zijn duurder geworden.

Naast het betaalpakket biedt de bank “losse” diensten aan. Zoals het vervangen van de pinpas, geld opnemen en storten en betalen in het buitenland. Deze diensten zijn meestal niet gratis. Bovendien maken banken onderscheid tussen leeftijdsgroepen. Voor kinderen, jongeren en studenten zijn de kosten meestal lager.

Naast de traditionele Nederlandse banken komen er steeds meer online banken. Omdat deze banken alleen via internet opereren, kunnen zij de kosten laag houden. Via zo’n internetbank is een gratis bankrekening vaak nog wel mogelijk. Toch kunnen hier wel beperkingen aan kleven.

Een bankrekening vergelijken is daarom aan te raden. Zo worden de verschillen duidelijk. Kijk hierbij niet alleen naar de kosten. De voorwaarden zijn net zo belangrijk.

Banken rekenen veel kosten door aan de klant

De reden waarom banken kosten rekenen voor hun diensten is omdat zij zelf extra kosten maken. Al lange tijd is de rente extreem laag. De ECB wil dat mensen geld uitgeven, in plaats van sparen. Door deze lage rente maken banken verlies op het bewaren van spaargeld. En dit verlies wentelen de banken af op hun klanten.

Daarnaast wordt het in stand houden van een systeem voor contant geld voor banken steeds duurder. Het gebruik van cash neemt al jaren af. Toch blijven de kosten voor het storten en opnemen van contant geld hoog. En dit berekenen de banken door aan hun klanten.

Banken investeren in de verbetering van betaalproducten en de dienstverlening.. Daarbij speelt de strijd tegen fraude, witwassen en terrorismefinanciering een belangrijke rol. Ook deze kosten worden deels doorberekend aan de klant.

Of de bankkosten de komende jaren verder omhoog gaan, dat is niet met zekerheid te zeggen. Banken zijn hier vooralsnog niet duidelijk in.

  • Geef een antwoord