Wie een bankrekening gaat openen, wil natuurlijk weten wat de beste bank van Nederland is. Hoe goed een bank wordt beoordeeld, hangt af van een aantal factoren. Niet alleen de hoogte van de kosten weegt mee, maar ook de service is van groot belang. Om te bepalen wat de beste bank in Nederland is, worden jaarlijks onderzoeken gedaan. Op deze pagina geven we een overzicht van de beste banken van Nederland volgens Forbes en de Consumentenbond.
Forbes Magazine doet ieder jaar onderzoek naar de beste banken van een land. Ook de banken in Nederland worden jaarlijks onderzocht. Op basis van dit onderzoek roept Forbes een top 5 uit. Hieronder staat de top 5 van de beste banken van Nederland in 2024.
Forbes Magazine heeft samen met marketingbureau Statista onderzoek gedaan naar de beste banken per land. Voor het onderzoek zijn 49.000 bankklanten in 33 landen gevraagd om hun huidige en vorige bank te beoordelen. Dit deden ze aan de hand van drie categorieën, waarvan het resultaat voor een vastgesteld percentage meeweegt voor de eindscore.
De volledige resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Forbes 2024 World’s Best Banks.
Ook de Consumentenbond onderzoekt ieder jaar wat de beste banken van Nederland zijn. De resultaten van dit onderzoek worden gepubliceerd in de Bankenmonitor. In 2024 is de top 5 beste banken van Nederland volgens consumenten:
Ieder jaar brengt de Consumentenbond de Bankenmonitor uit. Dit is een onderzoek naar de beste bank van Nederland dat wordt uitgevoerd onder een panel van bijna 14.000 consumenten. Enkele banken, zoals Bunq en Openbank, zijn uitgesloten van het onderzoek in 2024. De Consumentenbond verklaart dat deze banken niet kunnen worden beoordeeld omdat onvoldoende panelleden bij deze banken klant zijn.
De deelnemers aan het Consumentenbond Panel beoordeelden de banken op basis van vijf aspecten.
Uit het onderzoek in september 2024 blijkt dat geen enkele Nederlandse bank gemiddeld een onvoldoende krijgt van klanten. Het percentage mensen dat een onvoldoende geeft verschilt wel per bank. De drie banken die als beste uit het onderzoek zijn gekomen (RegioBank, ASN Bank en Knab) kregen slechts enkele tot geen onvoldoendes. ING daarentegen kreeg van 10,0% van de klanten een onvoldoende. ABN AMRO en Rabobank kregen van 9,0% een onvoldoende.
Voor de top 5 beste banken van Nederland volgens de Consumentenbond zijn de scores per onderdeel hieronder weergegeven.
Algemeen | Internet- en mobiel bankieren | Kosten | Service | |
---|---|---|---|---|
RegioBank | 9,3 | 8,7 | 6,6 | 8,8 |
ASN Bank | 8,7 | 8,5 | 6,3 | 8,3 |
Knab | 8,3 | 8,5 | 6,3 | 8,0 |
SNS Bank | 8,1 | 8,3 | 5,8 | 7,8 |
Triodos Bank | 8,0 | 8,2 | 5,5 | 8,1 |
Het volledige onderzoek van de Consumentenbond is te lezen in de Bankenmonitor van 2024.
Ja, klanten kunnen eenvoudig overstappen van bank met behulp van de gratis Overstapservice. Als een klant gebruikmaakt van de Overstapservice, worden bepaalde zaken voor een periode van 13 maanden door de bank geregeld. Zo worden bij- en afschrijvingen automatisch doorgestuurd naar de nieuwe betaalrekening en worden automatische incasso’s uit Nederland omgezet naar de nieuwe betaalrekening. De klant hoeft hierdoor minder zaken zelf te regelen als deze van bank verandert.
Zowel Forbes als de Consumentenbond heeft RegioBank uitgeroepen tot de beste bank in Nederland van 2024.
Verschillende online banken hebben een gratis bankrekening voor particulieren, zoals Openbank en N26. Deze bankrekeningen hebben geen vaste maandelijkse kosten. Daar staat echter vaak tegenover dat het betaalpakket beperkt is en dat de klant vaak flink moet bijbetalen als deze gebruik wil maken van extra producten en diensten. Traditionele Nederlandse grootbanken bieden geen gratis bankrekening aan.
Klanten kunnen tegenwoordig kiezen uit een groot aantal banken. Er zijn niet alleen traditionele banken, maar ook internetbanken. Wie een goede keuze wil maken, doet doet er goed aan een vergelijking te maken van alle banken. De kosten, opties en service verschillen namelijk per bank. Het is voor klanten dan ook verstandig om vooraf vast te stellen van welke diensten ze zeker gebruik willen maken en waar ze waarde aan hechten. Op deze manier kunnen bepaalde banken al snel worden afgestreept en blijft er een select aantal banken over die aansluiten op de wensen en behoefte van de klant.