Soms willen klanten overstappen naar een andere bank, bijvoorbeeld omdat de kosten van de huidige bank stijgen of omdat de service hen tegenvalt. Wanneer iemand wil overstappen, kan dat geregeld worden met de Overstapservice. Dit is een gezamenlijk initiatief van Nederlandse banken. Deze gratis service is in het leven geroepen om overstappen van bank makkelijker te maken. Toch regelt de Overstapservice niet alles. Er zijn een aantal zaken waar de klant zelf aan moet denken.
Wanneer een klant wil overstappen van bank, kan hij of zij de Overstapservice aanvragen. De Overstapservice is er voor zowel particuliere als zakelijke klanten en kan digitaal en op papier aangevraagd worden. Klanten zijn niet verplicht van de Overstapservice gebruik te maken. Het gaat om een vrijwillige dienst. Kiest de klant voor de Overstapservice? Dan regelt deze service voor een periode van 13 maanden de volgende zaken:
De Overstapservice regelt niet alles. Er zijn een aantal zaken die de klant zelf moet regelen wanneer hij of zij overstapt naar een andere bank. Dit zijn:
Om nog wat duidelijker te maken hoe de Overstapservice werkt, hebben we hieronder een stappenplan opgesteld.
Men vraagt de Overstapservice aan bij de nieuwe bank. Dit kan men doen zodra de nieuwe bankrekening is geopend.
Men vult het aanvraagformulier voor de Overstapservice digitaal of op papier in en stuurt deze naar de nieuwe bank. De bank neemt de aanvraag in behandeling. Het kan dan nog twee weken duren totdat de Overstapservice van start gaat. Dat komt omdat zowel de oude als de nieuwe bank tijd nodig heeft om de gegevens te controleren en verwerken.
Wordt de Overstapservice in behandeling genomen? Dan krijgt men van de oude bank een overzicht van de beëindigde periodieke overboekingen en eventuele rekeningblokkades. Ook vertelt de oude bank wat er gebeurt met de andere producten en diensten die de klant bij de bank had. Deze informatie ontvangt men binnen zeven werkdagen, mits het gaat om een particuliere betaalrekening. Voor zakelijke klanten kan er een andere termijn gelden.
Totdat de oude betaalrekening is opgeheven, kan men gewoon gebruik blijven maken van de oude pinpas en andere producten, zoals een creditcard. Ook behoudt men tot die tijd inzicht in de rekeningafschriften, zoals men gewend was.
De Overstapservice start minimaal twee weken tot maximaal drie maanden nadat het aanvraagformulier bij de nieuwe bank is ingediend. Op dit aanvraagformulier kan men zelf aangeven wanneer men de Overstapservice wil laten ingaan.
Houd er rekening mee dat de Overstapservice altijd op een werkdag ingaat, en dus niet in het weekend.
Zodra de Overstapservice van start gaat, begint de Overstapperiode. In deze periode geeft de nieuwe bank het nieuwe IBAN-rekeningnummer door aan particulieren, bedrijven en organisaties die geld naar het oude rekeningnummer willen overmaken of incasseren. Bijschrijvingen en automatische incasso’s worden naar de nieuwe betaalrekening doorgestuurd. Dat gaat vanzelf.
De Overstapservice loopt precies 13 maanden. De bank gaat er vanuit dat in deze tijd vrijwel alle bij- en afschrijvingen minimaal één keer zijn voorgekomen. Na ongeveer 12 maanden ontvangt men een herinnering aan de precieze einddatum van de Overstapservice.
Controleer goed of al betalingen en automatische incasso’s nu via de nieuwe bankrekening lopen. Wordt het oude rekeningnummer nog gebruikt? Dat ziet men terug op het rekeningoverzicht met de tekst: ‘Overstapservice via (IBAN oude rekening)’ of ‘Overstap via (IBAN oude rekening)’.
Men kan de Overstapkaart gebruiken om betalers te laten weten dat men een nieuw bankrekeningnummer heeft.
Na 13 maanden stopt de Overstapservice. Na de einddatum worden bij- en afschrijvingen niet meer automatisch doorgestuurd naar het nieuwe bankrekeningnummer. Ook worden betalers niet meer geïnformeerd.
Ondanks de Overstapservice verloopt het overstappen naar een andere bank niet altijd vlekkeloos. Eén van de redenen hiervoor is dat de klant het oude rekeningnummer niet kan behouden. Omdat elk IBAN-nummer een bankcode bevat, is het niet mogelijk om het oude bankrekeningnummer bij de nieuw bank aan te houden. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) onderzoeken of het mogelijk is dat consumenten en bedrijven een uniek nummer (= rekeningnummer) krijgen. Net zoals een telefoonnummer, dat behouden kan worden bij het overstappen. In theorie is dit mogelijk, maar het zou peperduur zijn om dit door te voeren. Dit nummerbehoud zou daarom op Europese schaal geregeld moeten worden, de zogenaamde Europese nummerportabiliteit.
De Overstapservice regelt alleen afschrijvingen. Alle instanties of mensen die geld bijschrijven moet de klant zelf informeren. Dit doet de bank niet. Daarnaast is de Overstapservice gericht op betaalrekeningen. Bijkomende producten, zoals een creditcard, kunnen niet meegenomen worden naar de nieuwe bank. Deze zal de klant opnieuw moeten aanvragen bij de nieuwe bank. Daarnaast is het goed om te weten dat een klant de oude bank niet kan verlaten zolang hij of zij nog rood staat. Is dit het geval? Dan is het noodzakelijk om eerst geld bij te storten. Vergeet als laatste niet om de tegenrekening van de spaarrekening te wijzigen naar de nieuwe betaalrekening.
Soms is het verstandig om over te stappen naar een andere bank. De redenen hiervoor zijn verschillend. Zo biedt de ene bank misschien een aantrekkelijke spaarrente dan de andere bank of passen de voorwaarden beter bij de wensen en eisen. Daarnaast spelen de kosten een grote rol om over te stappen van bank. Er zijn veel banken actief in Nederland. Door te vergelijken wordt duidelijk wat het verschil is. Het is belangrijk om tijdens het vergelijken niet alleen naar de kosten te kijken. Zo kan er een groot verschil in voorwaarden en service tussen de banken zijn. Ook wint het thema duurzaamheid meer terrein. En zijn er steeds meer mensen die overstappen naar een zo duurzaam mogelijke bank.
Het is in principe mogelijk om op ieder moment van bank over te stappen.