Bank.nl geeft informatie en vergelijkt bankproducten in Nederland. Let op: Wij zijn geen financiële instelling of bank.

Hoe kan ik overstappen naar een andere bank?

Laatst bijgewerkt op: 12 november 2024

Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics - met als specialisatie Corporate Finance and Control - heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

https://nl.linkedin.com/in/saskiaoegema
Leestijd: 4 minuten

Soms willen klanten overstappen naar een andere bank, bijvoorbeeld omdat de kosten van de huidige bank stijgen of omdat de service hen tegenvalt. Wanneer iemand wil overstappen, kan dat geregeld worden met de Overstapservice. Dit is een gezamenlijk initiatief van Nederlandse banken. Deze gratis service is in het leven geroepen om overstappen van bank makkelijker te maken. Toch regelt de Overstapservice niet alles. Er zijn een aantal zaken waar de klant zelf aan moet denken.

De Overstapservice van banken: hoe werkt het?

Wanneer een klant wil overstappen van bank, kan hij of zij de Overstapservice aanvragen. De Overstapservice is er voor zowel particuliere als zakelijke klanten en kan digitaal en op papier aangevraagd worden. Klanten zijn niet verplicht van de Overstapservice gebruik te maken. Het gaat om een vrijwillige dienst. Kiest de klant voor de Overstapservice? Dan regelt deze service voor een periode van 13 maanden de volgende zaken:

  • Bij- en afschrijvingen worden automatisch doorgestuurd naar de nieuwe betaalrekening.
  • Automatische incasso’s uit Nederland worden omgezet naar de nieuwe betaalrekening.
  • De rente, aflossing en/of premie van een hypotheek of verzekering wordt automatisch van de nieuwe betaalrekening afgeschreven. Het kan zijn dat een hypotheekverstrekker of verzekeraar wil dat de klant een betaalrekening bij de desbetreffende partij heeft. In dat geval is het niet mogelijk om de rente, aflossing of premie te betalen via een andere betaalrekening.
  • Na 12 maanden stuurt de Overstapservice een herinnering dat de Overstapservice binnenkort eindigt. Na 13 maanden stopt de Overstapservice. Binnen deze periode zijn alle bij- en afschrijvingen minimaal één keer per jaar voorgekomen.

Welke zaken regelt de klant zelf?

De Overstapservice regelt niet alles. Er zijn een aantal zaken die de klant zelf moet regelen wanneer hij of zij overstapt naar een andere bank. Dit zijn:

  • Aanvragen van de nieuwe betaalrekening en eventuele extra producten, zoals een creditcard. Het is slim om alle bankrekeningen te vergelijken. Zo wordt duidelijk wat de opties en kosten zijn.
  • Periodieke overboekingen downloaden en stopzetten. Via internetbankieren of via de bank zelf is het mogelijk om een lijst met alle periodieke overboekingen te downloaden. Bij het overstappen naar een andere bank is het nodig om deze overboekingen via de nieuwe betaalrekening te laten lopen.
  • Bij- en afschrijvingen downloaden wanneer de klant geen papieren afschriften ontvangt. Zodra een bankrekening is opgezegd, is er geen toegang meer tot de internetbankomgeving. Is het nodig om een betaling terug te zoeken? Zorg dan dat de lijst met alle bij- en afschrijvingen voor die tijd is gedownload.
  • Nieuw rekeningnummer doorgeven aan instanties en mensen die geld overmaken. Een bank geeft geen nieuw rekeningnummer door. Dit doet de klant zelf. Bijvoorbeeld aan de werkgever, uitkeringsinstantie of verzekeraar. Hiervoor kan de klant een overstapkaart aanvragen en gebruiken.
  • Incassomaatregelen instellen. Het kan zo zijn dat er op de oude bankrekening incassomaatregelen waren getroffen. Deze worden niet door de nieuwe bank overgenomen. Het is nodig om de nieuwe bank te vragen dezelfde maatregelen in te stellen of dit zelf te doen. Denk hierbij aan rekeningblokkades die via internetbankieren zijn geregeld.
  • Buitenlandse incassanten waarschuwen, zoals Netflix en Spotify. De klant moet deze diensten zelf informeren over het nieuwe rekeningnummer.

Stappenplan voor overstappen naar andere bank

Om nog wat duidelijker te maken hoe de Overstapservice werkt, hebben we hieronder een stappenplan opgesteld.

  • 1

    Overstapservice aanvragen

    Men vraagt de Overstapservice aan bij de nieuwe bank. Dit kan men doen zodra de nieuwe bankrekening is geopend.

    Men vult het aanvraagformulier voor de Overstapservice digitaal of op papier in en stuurt deze naar de nieuwe bank. De bank neemt de aanvraag in behandeling. Het kan dan nog twee weken duren totdat de Overstapservice van start gaat. Dat komt omdat zowel de oude als de nieuwe bank tijd nodig heeft om de gegevens te controleren en verwerken.

  • 2

    Overzicht periodieke betalingen

    Wordt de Overstapservice in behandeling genomen? Dan krijgt men van de oude bank een overzicht van de beëindigde periodieke overboekingen en eventuele rekeningblokkades. Ook vertelt de oude bank wat er gebeurt met de andere producten en diensten die de klant bij de bank had. Deze informatie ontvangt men  binnen zeven werkdagen, mits het gaat om een particuliere betaalrekening. Voor zakelijke klanten kan er een andere termijn gelden.

  • 3

    Gebruik van de bankpas

    Totdat de oude betaalrekening is opgeheven, kan men gewoon gebruik blijven maken van de oude pinpas en andere producten, zoals een creditcard. Ook behoudt men tot die tijd inzicht in de rekeningafschriften, zoals men gewend was.

  • 4

    Overstapservice gaat in

    De Overstapservice start minimaal twee weken tot maximaal drie maanden nadat het aanvraagformulier bij de nieuwe bank is ingediend. Op dit aanvraagformulier kan men zelf aangeven wanneer men de Overstapservice wil laten ingaan.

    Houd er rekening mee dat de Overstapservice altijd op een werkdag ingaat, en dus niet in het weekend.

  • 5

    Tijdens de Overstapperiode

    Zodra de Overstapservice van start gaat, begint de Overstapperiode. In deze periode geeft de nieuwe bank het nieuwe IBAN-rekeningnummer door aan particulieren, bedrijven en organisaties die geld naar het oude rekeningnummer willen overmaken of incasseren. Bijschrijvingen en automatische incasso’s worden naar de nieuwe betaalrekening doorgestuurd. Dat gaat vanzelf.

  • 6

    Herinnering van de bank

    De Overstapservice loopt precies 13 maanden. De bank gaat er vanuit dat in deze tijd vrijwel alle bij- en afschrijvingen minimaal één keer zijn voorgekomen. Na ongeveer 12 maanden ontvangt men een herinnering aan de precieze einddatum van de Overstapservice.

    Controleer goed of al betalingen en automatische incasso’s nu via de nieuwe bankrekening lopen. Wordt het oude rekeningnummer nog gebruikt? Dat ziet men terug op het rekeningoverzicht met de tekst: ‘Overstapservice via (IBAN oude rekening)’ of ‘Overstap via (IBAN oude rekening)’.

    Men kan de Overstapkaart gebruiken om betalers te laten weten dat men een nieuw bankrekeningnummer heeft.

  • 7

    Overstapservice stopt

    Na 13 maanden stopt de Overstapservice. Na de einddatum worden bij- en afschrijvingen niet meer automatisch doorgestuurd naar het nieuwe bankrekeningnummer. Ook worden betalers niet meer geïnformeerd.

Oude rekeningnummer houden: kan dat?

Ondanks de Overstapservice verloopt het overstappen naar een andere bank niet altijd vlekkeloos. Eén van de redenen hiervoor is dat de klant het oude rekeningnummer niet kan behouden. Omdat elk IBAN-nummer een bankcode bevat, is het niet mogelijk om het oude bankrekeningnummer bij de nieuw bank aan te houden. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) onderzoeken of het mogelijk is dat consumenten en bedrijven een uniek nummer (= rekeningnummer) krijgen. Net zoals een telefoonnummer, dat behouden kan worden bij het overstappen. In theorie is dit mogelijk, maar het zou peperduur zijn om dit door te voeren. Dit nummerbehoud zou daarom op Europese schaal geregeld moeten worden, de zogenaamde Europese nummerportabiliteit.

Overstappen van bank: waarop letten?

De Overstapservice regelt alleen afschrijvingen. Alle instanties of mensen die geld bijschrijven moet de klant zelf informeren. Dit doet de bank niet. Daarnaast is de Overstapservice gericht op betaalrekeningen. Bijkomende producten, zoals een creditcard, kunnen niet meegenomen worden naar de nieuwe bank. Deze zal de klant opnieuw moeten aanvragen bij de nieuwe bank. Daarnaast is het goed om te weten dat een klant de oude bank niet kan verlaten zolang hij of zij nog rood staat. Is dit het geval? Dan is het noodzakelijk om eerst geld bij te storten. Vergeet als laatste niet om de tegenrekening van de spaarrekening te wijzigen naar de nieuwe betaalrekening.

Waarom overstappen van bank?

Soms is het verstandig om over te stappen naar een andere bank. De redenen hiervoor zijn verschillend. Zo biedt de ene bank misschien een aantrekkelijke spaarrente dan de andere bank of passen de voorwaarden beter bij de wensen en eisen. Daarnaast spelen de kosten een grote rol om over te stappen van bank. Er zijn veel banken actief in Nederland. Door te vergelijken wordt duidelijk wat het verschil is. Het is belangrijk om tijdens het vergelijken niet alleen naar de kosten te kijken. Zo kan er een groot verschil in voorwaarden en service tussen de banken zijn. Ook wint het thema duurzaamheid meer terrein. En zijn er steeds meer mensen die overstappen naar een zo duurzaam mogelijke bank.

Het is in principe mogelijk om op ieder moment van bank over te stappen.

Meer weten over?