Uit onafhankelijk onderzoek van vergelijkingssite Bank.nl blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden niet blij is met de service van Geldmaat. Bijna 90% geeft aan ontevreden te zijn. Zo ervaart 75% van hen problemen met Geldmaat, zoals een technische storing of omdat er geen geldautomaat in de buurt is. Het gaat hierbij om zowel particulieren als ondernemers.
Geldmaat heeft de geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank overgenomen. Dit moet zorgen voor een efficiënter, bankonafhankelijk netwerk van geldautomaten. “Via Bank.nl krijgen we regelmatig klachten binnen. Bijvoorbeeld omdat mensen hun contant geld niet kwijt kunnen. Of omdat ze voor een Geldmaat met storing komen te staan”, aldus Gabriel Baysoy van de vergelijkingssite.
De vergelijkingssite vroeg bezoekers naar hun tevredenheid over de service van Geldmaat. Maar liefst 68,4% van de ondervraagden geeft aan zeer ontevreden te zijn. Tellen we daar de groep die ontevreden (19,6%) is bij op, dan komen we uit op 88%. Uit het onderzoek kunnen we concluderen dat bijna 90% niet blij is met de nieuwe, gele geldautomaten.
Slecht 1,3% is tevreden of zeer tevreden (0,7%). Samen goed voor 2% van de ondervraagden. De overige 10% heeft een neutrale mening.
# | Hoe tevreden met de service? | Aantal respondenten | Percentage |
1 | Zeer ontevreden | 206 | 68,4% |
2 | Ontevreden | 59 | 19,6% |
3 | Neutraal | 30 | 10,0% |
4 | Tevreden | 4 | 1,3% |
5 | Zeer tevreden | 2 | 0,7% |
Ook vroeg Bank.nl bezoekers aan te geven of zij problemen ervaren met Geldmaat. Bijna 75% van hen zegt als particulier of als ondernemer één keer of vaker een probleem te hebben gehad met Geldmaat. Het gaat hierbij om technische problemen (46,7%). Bijvoorbeeld een storing bij het opnemen of storten van contant geld. Maar ook omdat er niet altijd een Geldmaat in de buurt is (28,1%). Ondanks dat er volgens Geldmaat altijd binnen een straal van 5 kilometer een geldautomaat moet zijn.
Ruim 25% van de ondervraagden geeft aan (nog) geen problemen met Geldmaat te hebben gehad. Dat komt voor een groot deel omdat zij Geldmaat niet of nauwelijks gebruiken.
# | Problemen gehad met Geldmaat? | Aantal respondenten | Percentage |
1 | Nee, (nog) niet | 24 | 7,3% |
2 | Nee, geen tot nauwelijks gebruik van Geldmaat | 59 | 17,9% |
3 | Ja, als particulier technische problemen | 95 | 28,8% |
4 | Ja, als particulier geen Geldmaat in de buurt | 81 | 24,5% |
5 | Ja, als ondernemer technische problemen | 59 | 17,9% |
6 | Ja, als ondernemer geen Geldmaat in de buurt | 12 | 3,6% |
Een andere conclusie uit het onderzoek is dan 17,9% van de ondervraagden Geldmaat niet of nauwelijks gebruikt. Het gebruik van contant geld neemt af. Bankieren doen we steeds meer online. Toch blijft contant geld belangrijk.
Bijvoorbeeld voor ondernemers, die hun klanten de mogelijkheid geven om met cash te betalen. Op een gegeven moment willen ondernemers dit contante geld op hun bankrekening storten. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Zo geeft 21,5% aan als ondernemer problemen te hebben met Geldmaat omdat er een storing of geen geldautomaat in de buurt is.
“Wij hebben al meerdere verhalen gehoord van ondernemers die zich niet prettig voelen om grote bedragen contant geld op straat of in een winkel te moeten storten. Of mensen die stad en land afreizen op zoek naar een werkende Geldmaat”, zo laat Gabriel weten.
Vragen
Voor vragen kunt u contact opnemen met Gabriel Baysoy, oprichter van Bank.nl via info@bank.nl of 074 23 40 800.
Over Bank.nl
Bank.nl is een onafhankelijke vergelijkingssite op het gebied van bankproducten. Als onderdeel van TheConcept.Bar informeert Bank.nl bezoekers zo volledig mogelijk en maakt het vergelijken van bancaire producten overzichtelijk.
Gabriel Baysoy is financieel expert en oprichter van de onafhankelijke vergelijkingssite Bank.nl.