Steeds meer zakelijke klanten krijgen er mee te maken: know your customer onderzoeken van de bank. In de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) staat dat banken verplicht zijn om te weten wie hun klanten zijn. En dat zij maatregelen moeten nemen om criminele transacties, zoals witwassen via bankrekeningen, op te sporen en tegen te houden. Zo draagt een bank bij aan een veilig en stabiel financieel stelsel.
Maar deze zogeheten klantonderzoeken kosten geld. En die kosten stijgen. Omdat criminelen steeds betere technieken gebruiken, niet alles kan worden geautomatiseerd en er strengere wet- en regelgeving is, kijken banken kritischer naar hun klanten. En dat gaat gepaard met de inzet van meer medewerkers en een stijging van de intensiviteit van dit soort onderzoeken.
De kosten van de klantonderzoeken door de bank worden deels doorberekend aan de klanten. Particuliere klanten hoeven (nog) niks extra’s te betalen. Maar bedrijven wel. Klanten met een zakelijke betaal– en/of spaarrekening betalen een vaste maandelijkse bijdrage. Hoeveel dat is, hangt af van de rechtsvorm van de organisatie of onderneming.
Hieronder staat een overzicht welke banken op dit moment kosten rekenen voor een klantonderzoek:
Eenmanszaak, Vennootschap onder firma (vof) en Maatschap | Vereniging en Stichting | Besloten vennootschap (bv), Commanditaire vennootschap (cv) en Coöperatie | Naamloze vennootschap (nv) | Overige rechtsvorm | Kerkgenootschap | |
ABN Amro | € 0,00 | € 3,00 | € 6,50 | € 20,00 | € 6,50 | € 6,50 |
ING | € 0,00 | € 7,50 | € 7,50 | € 20,00 | € 7,50 | € 7,50 |
Rabobank | € 0,00 | € 3,00 | € 8,00 | € 24,00 | € 8,00 | € 8,00 |
ASN Bank | € 1,50 | € 3,00 | € 5,00 | – | € 7,50 | € 7,50 |
Regiobank | € 1,50 | € 3,00 | € 5,00 | – | € 7,50 | € 7,50 |
SNS | € 1,50 | € 3,00 | € 5,00 | – | € 7,50 | € 7,50 |
De tarieven gelden per onderneming. En niet per bankrekening. Stel, een klant heeft één zakelijke rekening op naam van één eenmanszaak. Dan betaalt hij € 0,00. Maar heeft hij in plaats van één eenmanszaak vier bv’s op zijn naam staan, dan betaalt hij vier keer het tarief.
Met een klantonderzoek wil de bank financiële criminaliteit, zoals fraude, corruptie, witwassen en de financiering van terrorisme, voorkomen. Dit doet de bank door te onderzoeken wie de klant is en wie er achter de klant zit. Ook stelt de bank vragen rondom het rekeninggebruik, zoals het doel van de geldstromen. Op deze manier krijgen banken een poortwachtersfunctie om het voor criminelen en terroristische organisaties zo moeilijk mogelijk maken.
Soms zijn hiervoor enkele vragen nodig. Soms is het onderzoek een stuk uitgebreider, en kan het zelfs weken of maanden duren. Ook telt de rechtsvorm mee. Bij sommige ondernemingsvormen kost het onderzoek meer tijd. Daarom betaalt de ene ondernemer een hogere bijdrage dan de ander.
Een bank heeft het recht om een informatieverzoek te doen. Daarom zijn klanten verplicht om mee te werken aan het klantonderzoek, en de gevraagde informatie te verstrekken. Wel moet de bank duidelijk aangeven waarvoor deze informatie nodig is. Werkt een klant niet mee? Dan mag de bank de bankrekening opzeggen.
Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics – met als specialisatie Corporate Finance and Control – heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.
Zijn er ook maandelijkse onderzoekskosten nodig als er slechts 1 tegenrekening bestaat van de enige spaarrekening (zonder rec. courant) bij een bank?
Dit betreft slechts 1x een onderzoek dat eigenlijk geen onderzoek is, omdat de houder vd spaarrek. gelijk is aan de tegenrekening.
Kortom, iets te ver doorgeschoten regel om dan maandelijks kosten in rekening te brengen van een zakelijke spaarrek.!?
Volstrekte geldklopperij van de banken,
Een eenmalig bedrag was logisch geweest,
Maar dit is volstrekte diefstal.