Banken zijn onmisbaar om de economie draaiende te houden. Tijdens de coronacrisis is dit wederom duidelijk geworden. Zo zorgen leningen van banken er bijvoorbeeld voor dat zowel grote als kleine bedrijven over noodkapitaal blijven beschikken. Maar dat is niet het enige wat opvalt. Tijdens de crisis nam de digitalisering van de bankensector enorm toe. Nog nooit eerder vertrouwden consumenten zoveel op de online diensten van hun bank, zoals internetbankieren, digitaal betalen en het regelen van geldzaken via de mobiele app.
Voor consumenten is deze digitalisering enorm handig. Maar grote, traditionele banken hebben hier ook last van. Dat komt omdat er steeds meer online banken komen. Deze digitale banken kunnen met hun lage operationele kosten een goedkope of zelfs een gratis bankrekening aanbieden. En dit blijft onder de consument niet onopgemerkt. Kleine digitale banken winnen steeds meer terrein en dat is te zien aan het aantal rekeninghouders. Bovendien worden deze banken ook nog eens goed beoordeeld. Zo hebben digitale banken in sommige banken al de eerste plek wat betreft beste bank veroverd.
Forbes Magazine heeft samen met het marketingbureau Statista onderzocht wat volgens klanten de beste bank in hun land is. Maar liefst 45.000 consumenten uit 27 verschillende landen zijn gevraagd om hun bank te beoordelen. Dit deden ze aan de hand van een 3 categorieën.
De resultaten staan in de lijst World’s Best Banks.
De gepubliceerde lijst met beste banken wereldwijd van Forbes laat geen duidelijke ranking zien. Het gaat puur om de best beoordeelde banken in een land. Er wordt alleen gekeken naar de klantervaring en geen juryrapport of cijfers gegeven. Het zakentijdschrift kiest wel elk jaar de best presterende bank ter wereld. Dit jaar kwam N26 als beste uit de bus. Deze relatief jonge, Duitse bank heeft wereldwijd al zo’n 7 miljoen klanten. Ook in Nederland wint N26 het steeds meer aan populariteit.
De klant is koning. Een algemeen bekende uitspraak. En dit geldt ook voor banken. Hoe goed de diensten en producten van een bank ook zijn, uiteindelijk draait het om het vertrouwen en de tevredenheid van de klant. Een aantal Nederlandse banken scoren erg hoog in het onderzoek van Forbes Magazine. Met als top 5:
De Consumentenbond doet jaarlijks onderzoek naar de beste banken van Nederland. Dit jaar werden 14.000 consumenten gevraagd naar hun mening wat betreft:
Uit het onderzoek van de Consumenten blijkt dit de top 8 Nederlandse banken te zijn:
Daarnaast doet de Consumentenbond elk jaar onderzoek naar de klantenservice van banken. Tijdens dit onderzoek stelt een aantal mensen de banken onverwachts 5 verschillende vragen. De vragen gingen over een onterechte incasso, betalen in het buitenland, PSD2, overboekingen met spoed en overstappen naar een andere bank. En wat viel op? Veel bankmedewerkers gaven geen goed antwoord op de vragen. Maar liefst 31% van de antwoorden was onvoldoende. Toch waren er ook banken die een hoog cijfer kregen voor de kwaliteit van de antwoorden, de klantvriendelijkheid en de bereikbaarheid. Hieronder staat de top 8 volgens de Consumentenbond:
Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics – met als specialisatie Corporate Finance and Control – heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.
Reacties van bezoekers (3)
Uit welk jaar of tijdstip komt dit onderzoek van Forbes over de beste banken van nederland?
sbn 2022-01-04 14:45:12Hoi Rebekka, Dat is helaas niet mogelijk.
Saskia 2021-09-14 08:16:43geachte heer/ mevrouw, Ik zou graag willen informeren als er een mogelijkheid bestaat dat ik online een account kan aanmaken bij 1 van deze banken? Ik heet Rebekka en ik ben woonachtig in Suriname. Ook zou ik willen informeren als het moelijk is mijn aangemaakte account te linken met een paypal account? Indien het wel mogelijk is, kan mijn pinpasje via luchtpost ontvangen?
Rebekka 2021-09-13 05:20:40