Brand Finance heeft haar jaarlijkse Global 500 ranking bekendgemaakt. De lijst wordt voornamelijk gedomineerd door grote tech-bedrijven uit Amerika en China. In 2021 hebben slechts twee Nederlandse banken de lijst weten te halen. Rabobank en ING wisten een plek te bemachtigen in de Global 500.
In 2021 zijn er slechts twee bank-gerelateerde merken overgebleven in de Global 500 ranking. Vorig jaar hadden de SNS Bank, ABN Amro, Aegon, Nationale Nederlanden én ASR een plek in de lijst.
Amerikaanse aanvoerders
De lijst wordt aangevoerd door het Amerikaanse Apple. Het bedrijf wordt geschat op een merkwaarde van ruim 263 miljard dollar. De gehele top 3 bestaat overigens uit Amerikaanse bedrijven. Na Apple volgen de bedrijven Amazon en Google. De lijst wordt daarnaast aangevuld met veel bedrijven uit China. In de top 25 van de ranking van Brand Finance staan maar liefst elf Chinese bedrijven.
Shell meest waardevol
Volgens de lijst is Shell het waardevolste Nederlandse merknaam. Het bedrijf staat op de 28e plaats in de ranking. Het heeft echter wel een aantal plaatsen verloren ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf werd vorig jaar nog gezien als 23e meest waardevolle merknaam wereldwijd. Shell wordt geschat op een waarde van ruim 42 miljard dollar, terwijl het vorig jaar nog werd geschat op ruim 47,5 miljard dollar.
Rabobank en ING
Rabobank heeft de 255e plek weten te bemachtigen op de lijst. Een jaar eerder stond de Rabobank nog drie plekken hoger. De ING bezit de 170e plaats op de lijst. Een jaar eerder stond de oude Postbank Groep nog op een 162e plaats.
Het Nederlandse ASML is een nieuwkomer op de lijst (plaats 477). Daarnaast hebben de bedrijven Unilever, Spar en Randstad de lijst in 2021 verlaten.
Waardevolste merken in Nederland
Gabriel Baysoy is financieel expert en oprichter van de onafhankelijke vergelijkingssite Bank.nl.
Geef een reactie