Bank.nl geeft informatie en vergelijkt bankproducten in Nederland. Let op: Wij zijn geen financiële instelling of bank.

Onderzoek KPMG: hoge kosten voor banken door fraudebestrijding en digitalisering

Laatst bijgewerkt op: 11 mei 2022
Saskia Oegema
Auteur:

Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics - met als specialisatie Corporate Finance and Control - heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

Leestijd: 2 minuten
Vrouw aan de telefoona achter laptop

In het rapport State of the Banks analyseert KPMG elk jaar de ontwikkelingen van de 4 grootste banken in Nederland: ING, Rabobank, ABN AMRO en de Volksbank (ASN, SNS, Regiobank en BLG Wonen). Banken kregen in 2021 te maken met diverse uitdagingen, waaronder hardnekkige lage rentes, de pandemie en toenemende aandacht voor het klimaat en duurzaamheid.

Daarnaast kwam de digitalisering van bankzaken door de coronacrisis in een stroomversnelling. Contactloos pinnen werd de meest gekozen betaalmethode in Nederland. Steeds meer mensen willen hun bankzaken online regelen. En banken gaan hierin mee. Het jaarlijkse rapport van KPMG geeft inzicht in dit soort trends en ontwikkelingen in de bankensector. En welke worstelingen daarmee gepaard gaan.

Operationele kosten namen toe

Zo laat de analyse van KPMG zien dat de 4 Nederlandse banken moeite hebben om grip te krijgen op de alsmaar stijgende kosten. De operationele kosten in verhouding tot de inkomsten zijn bijvoorbeeld met 4% gestegen ten opzichte van 2020, tot meer dan 70%. Deze stijging in kosten komt onder meer door investeringen in de digitalisering, compensatiemaatregelen aan klanten en de hoge inzet op fraudebestrijding. Maar de verschuiving naar duurzaam financieren brengt ook flink wat kosten met zich mee.

De strijd tegen witwassen

Banken nemen steeds meer maatregelen tegen witwaspraktijken. Gemiddeld is 15% van het bankpersoneel van de 4 banken actief betrokken bij het voorkomen en bestrijden van fraude. ABN AMRO steekt daar bovenuit met meer dan 20%. Dit zijn 5.100 medewerkers, die dag in dat uit bezig zijn met witwasbestrijding.

IT-kosten flink omhoog

Ook de IT-kosten zijn bij alle banken – met uitzondering van ING – behoorlijk gestegen. Bij Rabobank gaat het om €22 miljoen en bij ABN AMRO om €7 miljoen. De Volksbank laat bijna een verdubbeling zien. Van €35 miljoen naar €60 miljoen. Deze extra kosten hebben als doel om de banken volledig te digitaliseren.

Klimaat en duurzaamheid

Alle 4 de banken zetten flink in op duurzaamheid. Banken verstrekken bijvoorbeeld steeds meer kredieten aan projecten voor het terugdringen van emissie-uitstoot. Toch hebben banken nog moeite met het verzamelen van de juiste gegevens. We spreken daarom van een iteratief proces, waarbij banken voortdurend bezig zijn met het aanpassen van de meetinstrumenten. Bijvoorbeeld als het gaat om investeringen in de olie- en gasindustrie. Desondanks worden banken er steeds beter in om de kansen en risico’s van duurzame financieringen in te schatten, zo laat het rapport van KPMG zien.

Ook banken hebben last van de lage rente

Al lange tijd zijn de spaarrentes erg laag. Vervelend voor klanten. Want sparen levert zo niks op. Wie boven een bepaald saldo uitkomt, moet zelfs betalen om te mogen sparen. Ook banken hebben last van deze lage rentepercentages. De lage rente heeft grote invloed op de inkomsten van de banken. Zo noteerden ABN AMRO en de Volksbank een inkomstendaling. Rabobank en ING hadden daar minder last van. Zij zagen hun inkomen juist stijgen. Desondanks waren de 4 grote banken samen goed voor een nettowinst van €9,9 miljard in 2021.

  • Geef een antwoord