Sinds 1 oktober heeft Geldmaat – de gezamenlijke geldautomaat van Nederlandse grootbanken – de verantwoordelijkheid voor alle geldautomaten van ABN Amro, ING en Rabobank. De geldautomaten van deze banken zijn vervangen door de gele variant van Geldmaat. Alleen in de bankkantoren is nog een eigen geldautomaat aanwezig.
In totaal zijn er 4.700 Geldmaten door heel Nederland. Dit aantal wordt verder opgeschroefd naar 5.200. Ondanks dit grote aantal zijn er tal van ondernemers die problemen hebben met het storten van contant geld. De overgang van Geldmaat gaat dan ook niet vlekkeloos. En inmiddels zijn veel automaten vol of buiten gebruik.
Klanten van ABN Amro, ING en Rabobank worden in vervolg doorgestuurd naar een Geldmaat om hun contante geld te storten. Maar dat lukt niet altijd. Veel automaten zijn buiten gebruik of vol. Hierdoor hebben ondernemers flinke bedragen contant geld op zak, dat zij nergens kwijt kunnen. Geld op de rekening storten lukt niet. Terwijl de ondernemers hun rekeningen ook gewoon moeten doorbetalen.
Ondernemers die met dit probleem hun bankfiliaal binnen stappen, komen meer dan eens van een koude kermis thuis. De bank verwijst de klant naar een Geldmaat. En zegt dat het vanaf 1 oktober niet meer de verantwoordelijkheid van de bank is. Ondernemers begrijpen dit niet. Zij zijn toch klant bij de bank? En niet bij Geldmaat? Sommige banken bieden hun excuus aan, maar zeggen niet veel aan het probleem te kunnen doen.
Banken geven het signaal aan Geldmaat dat de automaten vaker geleegd moeten worden. De woordvoerder van Geldmaat zegt hierop dat door een personeelstekort het transport van contant geld niet optimaal verloopt. Hierdoor blijven de geldautomaten van Geldmaat te lang vol. En kunnen ondernemers hun cashgeld niet storten. Inmiddels zijn de klachten over Geldmaat uitgegroeid tot een landelijk probleem. Een Geldmaat die vol of buiten gebruik is, is niet het enige probleem. Veel ondernemers voelen zich niet veilig om een grote hoeveelheid cash bij een Geldmaat midden op straat te moeten storten.
De geldautomaten van ABN Amro, ING en Rabobank zijn inmiddels vervangen door een geel exemplaar van Geldmaat. ABN Amro gaat hierbij nog een stapje verder. Deze bank biedt als eerste de mogelijkheid om geld te pinnen zonder pinpas. Namelijk met de mobiele telefoon. De automaten van Geldmaat worden uitgerust moet de nieuwste technologie waardoor geld opnemen net zo werkt als betalen met de smartphone in een winkel. De ‘betalen zonder pinpas’ techniek is gebaseerd op QR-codes. Via de mobiele app wordt de QR-code gescand en zo kan de klant pinnen zonder betaalpas. Er zit wel een limiet op deze optie. Er kan maximaal €500 per dag van de bankrekening worden gehaald. Niet alleen neemt het gebruik van contant geld verder af. Maar het einde van de plastic pinpas is nu ook ingezet.
Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics – met als specialisatie Corporate Finance and Control – heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.
Reacties van bezoekers (15)
Hetzelfde ervaren geld gestort en telde minder dan dat er daadwerkelijk was. Weg geld!! Daarnaast nu voor de 2de week alle geldmaten in mijn stad Assen buiten gebruik. Kan dus geen geld opnemen en of storten. Ik werk daarnaast in de zorg. Clienten krijgen weekgeld en willen dit graag iedere week eraf halen. Het is van de zotte! Ze kunnen niet bij hun eigen weekgeld. Maar we mogen wel meer service gaan betalen!! Schandalig!
Patricia 2023-10-18 06:38:12Vandaag geld gestort bij de geldmaat in het centrum van Best, aanzienlijk bedrag. Bonnetje met akkoord gekregen, echter niks op de rekening verschenen. Particuliere klant bij ING, klantenservice reageert onverschillig (in gebrekkig Nederlands) en kan alleen een lange procedure beginnen om te kijken wat er gebeurd is. Ook goed om te benoemen dat 1/4 van de tijd de ING app storing heeft. Deze klacht is een aanvulling aan de duizenden klachten die ik op het internet te zien kreeg toen ik de naam Geldmaat intypte in mijn zoekbalk. Bijzondere ervaring, ik ben benieuwd of ik het geld ooit nog terug zie.
Liberace Held 2023-06-20 00:02:44Zo slecht!!! VERSCHRIKKELIJK om muntgeld te storten, SCHAAM JULLIE
M. Verstappen 2023-06-06 20:31:49ik heb hetzelfde meegemaakt en ben 150,- kwijt. Was dit bij jou ook het geval?
F.G.m. schuurmans 2022-12-20 11:41:36Ik heb een gelijke situatie en ben 150,- kwijt. Het onderzoek(als dit al gedaan is) leverde geen verschil op. Jij zult ook deze boodschap krijgen, denk ik.
fgm schuurmans 2022-12-20 11:40:08Ik heb geld gestort en het apparaat telt 150,- teweinig. Je kunt de transactie niet annuleren en moet doorgaan. Klacht gemeld en na 2 weken de melding dat er geen verschil is. We hebben met 2 personen geteld en het geld gestort we weten dus zeker wat het bedrag was. Ik ben dus 150,- kwijt. Op www.klachtenkompas.nl van de consumentenbond staan veel van dezelfde gevallen. Je staat met de rug tegen de muur en je kunt fluiten naar je centen.
fgm schuurmans 2022-12-20 11:37:59Ik heb vandaag geld gestort op mijn zakelijke bankrekening bij een geldmaat en het hele bedrag is niet op mijn rekening bijgeschreven, ik heb contact opgenomen met geldmaat en met mijn bank ING en krijg te horen dat ze een onderzoek gaan starten wat 10 werkdagen gaat duren en dat ik geduld moet hebben. Als je vertelt dat je zo in de problemen komt hangen ze op. Ik kom nu in de problemen met mijn verhuurder en leveranciers die mij zometeen niet meer gaan leveren omdat ik mijn rekeningen niet op tijd betaal. Ik vind dit echt niet kunnen van een bank waar je zoveel geld aan betaald, dat ze je zo behandelen. Ik voel me zo ontzettend machteloos.
K.benne 2022-07-01 13:05:37Vandaag door de rabobank doorverwezen naar een geldmaat in de buurt. Kon slechts 2500 storten (had het dubbele bij me) en geen munten en een waarschuwing: geen bon. Vol vertrouwen mijn stapel 50jes in de bak gedaan, geldmaat telde er slecht 47. Ik wilde niet akkoord gaan en eerst mijn stapel natellen maar dat kon niet! Lang aan de telefoon gezeten met Rabo en geldmaat, het staat genoteerd zei de beste man. De beloofde bevestigingsmail heb ik echter nog niet mogen ontvangen. Hoe kan het dat ik geen controle heb over het wel of niet accepteren van een voorstel door een machine over mijn eigen geld?!
J. Ho 2022-04-12 21:49:39Nederland is een anno 2022 een ontwikkelingsland. Het is voor de bestuurlijke & financiele elite belangrijker dat het autochtone volk arm en braaf is/blijft. De vluchtingen en gelukzoekers staan op de 1e plaats. Daarentegen mag de witte autochtone nederlander in zijn/haar verwaasloosde huurwoning wegschimmelen. GEEF DE WITTE AUTOCHTONE NEDERLANDER DEZELFDE KANS OM TE VLUCHTEN NAAR BETERE OORDEN. met vriendelijke groet, de kansloze witte autochtone vluchteling
remco 2022-04-07 19:43:13Regio Ommoord ook, kansloze actie om daar enigszins te proberen geld te storten. Ook ik ben ondernemer en begin er zo onderhand erg moe van te worden stad en land af te moeten reizen om ook maar mijn contanten op mijn eigen bankrekening te kunnen storten. Vanavond weer voor de zoveelste keer 5 geldmaten in de omgeving afgereden maar allemaal tevergeefs, BUITEN GEBRUIK! Geldmaat MOET hier wat aan doen, ga personeel aannemen om die dingen te legen of huur een extern bedrijf is, wij zijn nu de dupe van iets waar we helemaal geen moeite voor zouden moeten hoeven doen.
Renzo 2022-03-21 20:30:54Zorg dat jullie automaten voor het storten van muntgeld werkt, in 2 verschillende plaatsen geweest en ik zit nog steeds met mijn muntgeld opgescheept, verschrikkelijk vind ik jullie
Verstappen 2022-02-17 12:34:52Goedendag, ik ben inmiddels bezig alles in kaart te brengen. Er is geen enkele service bij Geldmaat, automaten zijn dagen buiten gebruik, hebben storing en dan rept men (klantenservice) dat er geen onderdelen op voorraad zijn. De nationale pers heeft hier inmiddels lucht van gekregen en er gaan binnenkort meer kamervragen over komen. Banken wuiven alles weg en verwijzen naar geldmaat en meer dan duidelijk is dit geen stabiele partij.
Klacht Geldmaat 2022-02-08 19:33:19mijn advies ga naar een bank in belgie daar weet men nog wat service is of verander massaal van bank b.v. de sns bank ook een redelijke bank.
vermaas 2021-12-28 10:19:19Naar mijn idee heeft geldmaat het hele gebeuren veel te snel overgenomen. Je hebt de boel qua personeel nog niet voor elkaar en toch neem je iets over waar iedere burger van afhankelijk is? Ik ben bij de ING gegaan als ondernemer omdat ik dan niet heel ver over straat hoefde met contant geld. Nu is het afwachten welk automaat werkt om te storten. Het liefst pak je dan een automaat in een winkel in plaats van midden op straat. Maar dan moet ik mijn eigen zaak eerder dicht gooien omdat nu alle winkels om 5 uur dicht moeten. Dus even geld storten kost me tegenwoordig al snel een uur. Tegemoetkoming van mijn bank is ook ver te zoeken, volgens mij ben ik iets met hun aan gegaan en niet met geldmaat... Maar wel gewoon lekker veel betalingsverkeer blijven rekenen. Geen goed woord over voor zowel geldmaat als ing. Zeer teleurstende verandering dit.
Artur 2021-12-08 04:00:01Ik wou gisteren geld storten bij de Abnamro maar dat kan dus niet meer, ik werd doorverwezen naar een geldmaat maar die is buiten gebruik en helaas vandaag nog steeds. Ik ben een ondernemer en het wordt er niet makkelijker op. Ook het feit dat je buiten je geld moet gaan storten voelt niet echt veilig. Qua service wordt het allemaal steeds minder, en je betaald wel steeds meer voor de service. Ik wil niet alleen maar negatief zijn, tikkie is wel handig.
marko 2021-11-10 15:17:05