Bank.nl geeft informatie en vergelijkt bankproducten in Nederland. Let op: Wij zijn geen financiële instelling of bank.

Ondernemers in problemen door Geldmaat

Laatst bijgewerkt op: 9 oktober 2021
Saskia Oegema
Auteur:

Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics - met als specialisatie Corporate Finance and Control - heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

Leestijd: 2 minuten
1 euro munten

Sinds 1 oktober heeft Geldmaat – de gezamenlijke geldautomaat van Nederlandse grootbanken – de verantwoordelijkheid voor alle geldautomaten van ABN Amro, ING en Rabobank. De geldautomaten van deze banken zijn vervangen door de gele variant van Geldmaat. Alleen in de bankkantoren is nog een eigen geldautomaat aanwezig.

In totaal zijn er 4.700 Geldmaten door heel Nederland. Dit aantal wordt verder opgeschroefd naar 5.200. Ondanks dit grote aantal zijn er tal van ondernemers die problemen hebben met het storten van contant geld. De overgang van Geldmaat gaat dan ook niet vlekkeloos. En inmiddels zijn veel automaten vol of buiten gebruik.

Contant geld storten lukt niet

Klanten van ABN Amro, ING en Rabobank worden in vervolg doorgestuurd naar een Geldmaat om hun contante geld te storten. Maar dat lukt niet altijd. Veel automaten zijn buiten gebruik of vol. Hierdoor hebben ondernemers flinke bedragen contant geld op zak, dat zij nergens kwijt kunnen. Geld op de rekening storten lukt niet. Terwijl de ondernemers hun rekeningen ook gewoon moeten doorbetalen.

Verantwoordelijkheid ligt niet bij de bank

Ondernemers die met dit probleem hun bankfiliaal binnen stappen, komen meer dan eens van een koude kermis thuis. De bank verwijst de klant naar een Geldmaat. En zegt dat het vanaf 1 oktober niet meer de verantwoordelijkheid van de bank is. Ondernemers begrijpen dit niet. Zij zijn toch klant bij de bank? En niet bij Geldmaat? Sommige banken bieden hun excuus aan, maar zeggen niet veel aan het probleem te kunnen doen.

Geldmaat is baas over automaat

Banken geven het signaal aan Geldmaat dat de automaten vaker geleegd moeten worden. De woordvoerder van Geldmaat zegt hierop dat door een personeelstekort het transport van contant geld niet optimaal verloopt. Hierdoor blijven de geldautomaten van Geldmaat te lang vol. En kunnen ondernemers hun cashgeld niet storten. Inmiddels zijn de klachten over Geldmaat uitgegroeid tot een landelijk probleem. Een Geldmaat die vol of buiten gebruik is, is niet het enige probleem. Veel ondernemers voelen zich niet veilig om een grote hoeveelheid cash bij een Geldmaat midden op straat te moeten storten.

Nog meer nieuwe ontwikkelingen

De geldautomaten van ABN Amro, ING en Rabobank zijn inmiddels vervangen door een geel exemplaar van Geldmaat. ABN Amro gaat hierbij nog een stapje verder. Deze bank biedt als eerste de mogelijkheid om geld te pinnen zonder pinpas. Namelijk met de mobiele telefoon. De automaten van Geldmaat worden uitgerust moet de nieuwste technologie waardoor geld opnemen net zo werkt als betalen met de smartphone in een winkel. De ‘betalen zonder pinpas’ techniek is gebaseerd op QR-codes. Via de mobiele app wordt de QR-code gescand en zo kan de klant pinnen zonder betaalpas. Er zit wel een limiet op deze optie. Er kan maximaal €500 per dag van de bankrekening worden gehaald. Niet alleen neemt het gebruik van contant geld verder af. Maar het einde van de plastic pinpas is nu ook ingezet.

  • 8 reacties op “Ondernemers in problemen door Geldmaat”

    1. marko schreef:

      Ik wou gisteren geld storten bij de Abnamro maar dat kan dus niet meer, ik werd doorverwezen naar een geldmaat maar die is buiten gebruik en helaas vandaag nog steeds.
      Ik ben een ondernemer en het wordt er niet makkelijker op. Ook het feit dat je buiten je geld moet gaan storten voelt niet echt veilig. Qua service wordt het allemaal steeds minder, en je betaald wel steeds meer voor de service. Ik wil niet alleen maar negatief zijn, tikkie is wel handig.

      • Artur schreef:

        Naar mijn idee heeft geldmaat het hele gebeuren veel te snel overgenomen. Je hebt de boel qua personeel nog niet voor elkaar en toch neem je iets over waar iedere burger van afhankelijk is? Ik ben bij de ING gegaan als ondernemer omdat ik dan niet heel ver over straat hoefde met contant geld. Nu is het afwachten welk automaat werkt om te storten. Het liefst pak je dan een automaat in een winkel in plaats van midden op straat. Maar dan moet ik mijn eigen zaak eerder dicht gooien omdat nu alle winkels om 5 uur dicht moeten.
        Dus even geld storten kost me tegenwoordig al snel een uur.
        Tegemoetkoming van mijn bank is ook ver te zoeken, volgens mij ben ik iets met hun aan gegaan en niet met geldmaat… Maar wel gewoon lekker veel betalingsverkeer blijven rekenen.
        Geen goed woord over voor zowel geldmaat als ing. Zeer teleurstende verandering dit.

    2. vermaas schreef:

      mijn advies ga naar een bank in belgie daar weet men nog wat service is of verander massaal van bank b.v. de sns bank ook een redelijke bank.

    3. Klacht Geldmaat schreef:

      Goedendag, ik ben inmiddels bezig alles in kaart te brengen. Er is geen enkele service bij Geldmaat, automaten zijn dagen buiten gebruik, hebben storing en dan rept men (klantenservice) dat er geen onderdelen op voorraad zijn. De nationale pers heeft hier inmiddels lucht van gekregen en er gaan binnenkort meer kamervragen over komen. Banken wuiven alles weg en verwijzen naar geldmaat en meer dan duidelijk is dit geen stabiele partij.

    4. Verstappen schreef:

      Zorg dat jullie automaten voor het storten van muntgeld werkt, in 2 verschillende plaatsen geweest en ik zit nog steeds met mijn muntgeld opgescheept, verschrikkelijk vind ik jullie

    5. Renzo schreef:

      Regio Ommoord ook, kansloze actie om daar enigszins te proberen geld te storten. Ook ik ben ondernemer en begin er zo onderhand erg moe van te worden stad en land af te moeten reizen om ook maar mijn contanten op mijn eigen bankrekening te kunnen storten. Vanavond weer voor de zoveelste keer 5 geldmaten in de omgeving afgereden maar allemaal tevergeefs, BUITEN GEBRUIK!

      Geldmaat MOET hier wat aan doen, ga personeel aannemen om die dingen te legen of huur een extern bedrijf is, wij zijn nu de dupe van iets waar we helemaal geen moeite voor zouden moeten hoeven doen.

    6. remco schreef:

      Nederland is een anno 2022 een ontwikkelingsland.
      Het is voor de bestuurlijke & financiele elite belangrijker dat het autochtone volk arm en braaf is/blijft.
      De vluchtingen en gelukzoekers staan op de 1e plaats. Daarentegen mag de witte autochtone nederlander in zijn/haar verwaasloosde huurwoning wegschimmelen.
      GEEF DE WITTE AUTOCHTONE NEDERLANDER DEZELFDE KANS OM TE VLUCHTEN NAAR BETERE OORDEN.

      met vriendelijke groet,

      de kansloze witte autochtone vluchteling

    7. J. Ho schreef:

      Vandaag door de rabobank doorverwezen naar een geldmaat in de buurt. Kon slechts 2500 storten (had het dubbele bij me) en geen munten en een waarschuwing: geen bon. Vol vertrouwen mijn stapel 50jes in de bak gedaan, geldmaat telde er slecht 47. Ik wilde niet akkoord gaan en eerst mijn stapel natellen maar dat kon niet! Lang aan de telefoon gezeten met Rabo en geldmaat, het staat genoteerd zei de beste man. De beloofde bevestigingsmail heb ik echter nog niet mogen ontvangen.
      Hoe kan het dat ik geen controle heb over het wel of niet accepteren van een voorstel door een machine over mijn eigen geld?!

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.