Vanaf 2023 krijgen alle Maestro-betaalpassen een nieuw jasje. Zo meldt moederbedrijf Mastercard. Het bekende Maestro-logo, dat nu nog op miljoenen pinpassen staat, verdwijnt en zal vervangen worden door een nieuwe standaard.
Moederbedrijf Mastercard laat weten dat de Maestro-betaalstandaard minder goed geschikt is voor online betalingen en gebruik in het buitenland. In het buitenland lopen gebruikers tegen beperkingen aan omdat zij bijvoorbeeld niet overal kunnen betalen met de pinpas. Om dit op te lossen, zal vanaf midden 2023 een nieuw betaalsysteem komen. En verdwijnt het logo met de rood-blauwe cirkels van de betaalpas.
Maestro is in Nederland de meest gebruikte standaard voor betalingen. Zowel online als in de winkel. Van oorsprong is de betaalstandaard van Maestro ontworpen voor het betalen in fysieke winkels. Betalen via het internet was toen nog niet aan de orde.
Het aantal online betalingen stijgt in rap tempo. En om die reden lopen gebruikers van Maestro-betaalpassen nu tegen beperkingen aan. Mastercard vindt het dan ook tijd voor een vervanger. De nieuwe betaalkaart is beter geschikt voor online betalingen en gebruik in het buitenland.
Met de verdwijning van het Maestro-logo gaan betaalpassen meer op creditcards lijken. Ook de naam verandert. Voortaan heet de betaalpas Debit Mastercard. In landen om ons heen worden deze kaarten al gebruikt. Ook sommige online banken maken al gebruik van de nieuwe technologie.
De betaalpassen met het nieuwe betaalsysteem zorgt ervoor dat de betaalpassen beter bruikbaar zijn bij online betalingen. Maar daarmee is het ook nodig om alle betaalautomaten – in bijvoorbeeld winkels en horeca – aan te passen door middel van een software update. Het zou gaan om minder dan de helft van alle pinautomaten, die nu nog alleen Maestro accepteren.
ABN Amro, ING en Rabobank maakten bekend dat zij hun zakelijke klanten begin volgend jaar een nieuw contract aanbieden. Hiermee kunnen zij de nieuwe betaalpassen accepteren.
Vanaf 1 juli 2023 komen er geen nieuwe Maestro-betaalpassen meer. Nieuwe klanten krijgen vanaf dan de nieuwe betaalkaart. In de 5 daarop volgende jaren moeten alle oude pinpassen vervangen zijn door de nieuwe kaart. En daarmee zal het Maestro-logo langzaam uit de portemonnee verdwijnen.
Om te zorgen dat de overstap soepel verloopt, worden vanaf medio 2023 alle betaalautomaten geüpdatet. Zo krijgen de pinautomaten van winkels en horeca een software-update, waarmee klanten met de nieuwe betaalpas kunnen betalen.
Klanten hoeven zelf niks te doen. Banken sturen de nieuwe betaalkaart automatisch naar de klant toe. Wanneer de bank dit doet, dat is niet bekend. Een bank zal nooit vragen om een betaalpas op te sturen. Ook hoeven klanten niet te vragen om de nieuwe betaalkaart. Het gaat vanzelf.
E-mails met het verzoek de pinpas op te sturen, zijn altijd afkomstig van oplichters.
Totdat de nieuwe betaalpas thuis is opgestuurd, kunnen de oude passen met het Maestro-logo gewoon gebruikt blijven worden. Betaalvereniging Nederland adviseert iedereen, zodra de nieuwe betaalkaart is gearriveerd, de oude pas door te knippen en weg te gooien.
Saskia Oegema is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij onderzoekt en schrijft voor verschillende websites in de financiële dienstverlening. Zowel haar Bachelor Bedrijfseconomie als haar Master in Economics – met als specialisatie Corporate Finance and Control – heeft ze behaald aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.
Reacties van bezoekers (6)
Is dit de opmaat naar CDBC ?
Hans 2023-06-25 09:43:18Dat wordt wel een dingetje. Ik gebruik MyPos en moet behoorlijk opletten of mijn klanten niet met een master creditcard betalen i.v.m. de hoge kosten voor de transactie. Nu kan ik het nog zien op de kaart. ( maestro of Mastercard). Gaan ze dit nu ook softwarematig oplossen met bijvoorbeeld Let op, dit is een creditcard! Als hij op mijn pinautomaat wordt gebruikt. Graag een duidelijk antwoord, dit is voor menige ondernemers belangrijk!
igor vd Heuvel 2023-02-12 08:48:21Welke bank zit jij dan nu al bij?
Lars S 2022-11-23 10:19:25>Of loop ik dat een risico dat er voor die tijd toch al nieuwe passen zijn en deze dan niet bij mij kunnen betalen? Kortom: ja... Mijn pas is 2 maanden geleden al vervangen door een "debit Mastercard" versie, conclusie: kan bij veel zaken niet meer pinnen (-:
Jonas 2022-05-04 16:45:24Ook ik ben gebeld door CCV en dat de overgang naar deze passen al medio dit jaar gaat plaats vinden en ik dus nu snel aan een nieuwe automaat moet. Maar zoals ik het nu lees is dit pas volgend jaar en zou je dus nog kunnen wachten. Of loop ik dat een risico dat er voor die tijd toch al nieuwe passen zijn en deze dan niet bij mij kunnen betalen? Het is allemaal erg onduidelijk...
Jacco 2022-03-23 15:14:24Ik ben gebeld door CCV dat in aan een nieuw pinapparaat moet? Jullie schrijven over een update? Hoe zit het nou?
Andre 2022-01-17 09:31:03