ING en ABN Amro verlagen de spaarrente

Vanaf 1 juli 2021 voeren zowel ING bank als ABN Amro een negatieve rente in voor zowel zakelijke als particuliere klanten met meer dan €100.000,- respectievelijk €150.000,- op de rekening. Bij beide banken gaat het om een rentepercentage van 0,5%. ING hanteerde tot dusver een grens van €250.000,-. ABN Amro verlaagt de drempel daarentegen van €500.000,- naar €150.000,-.

Negatieve rente per rekening

ING benadrukt dat het rentepercentage van -0,5% geldt per rekening en niet per ING-klant. Dit houdt in dat spaarders aan de negatieve rente kunnen ontsnappen door het spaargeld te spreiden over verschillende bankrekeningen. Echter, het openen en aanhouden van diverse rekeningen brengt wel hogere kosten met zich mee. Of deze extra kosten opwegen tegen de negatieve spaarrente zal per rekeninghouder verschillen. De tarieven voor de betaalpakketten bij ING blijven voorlopig ongewijzigd.

Spaarrente voor kleine spaarders

Bij ING bank geldt vooralsnog een (positieve) spaarrente van 0,01% voor alle klanten die minder dan een ton op de bank hebben staan. Volgens berekeningen blijft daarmee 97,8% van de ING-klanten ongeschonden en hoeven zij (nog) niet te betalen om te sparen. Ook bij ABN Amro ontspringen de meeste klanten voorlopig nog de dans. Voor alle ABN Amro-klanten met minder dan €150.000,- blijft de rente op 0% staan. Of dit zo blijft, is nog maar de vraag. Zowel ABN Amro als ING geven aan dat het rentebeleid van de Europese Centrale Bank (ECB) hen dwingt om de spaarrentes steeds verder te verlagen. Zo moeten de banken zelf 0,5% rente aan de ECB betalen om het spaargeld van hun klanten te mogen stallen.

Verhoging tarieven

Deze extra kosten van banken worden doorberekend aan de klant. Met als gevolg een negatieve rente, maar ook wijzigingen in de tarieven. Zo geeft ABN Amro aan dat particuliere klanten vanaf 1 juli 2021 €1,95 per maand gaan betalen voor een basispakket. Dit was €1,70 per maand. Toch zijn de prijsverhogingen niet volledig te wijten aan de lage marktrente. ABN Amro zegt dat er ‘meerdere redenen’ zijn.  Dit heeft vooral te maken met hogere kosten voor veiligheid, het ontwikkelen van nieuwe bankdiensten en strengere eisen voor het controleren van witwaspraktijken.

Extra kosten voor ABN Amro klant

Het Openbaar Ministerie (OM) is al enige tijd bezig om te onderzoeken of ABN Amro in het verleden (te) zwakke witwascontroles heeft gehanteerd. Als gevolg hiervan hangt de bank een flinke boete boven het hoofd. Ook moet ABN Amro de regels rondom witwassen drastisch aanscherpen. Om die reden betalen de meeste ABN Amro-klanten die in het buitenland wonen vanaf 1 juli 2021 een opslag van €2,- per maand voor het aanhouden van een bankrekening. Klanten die in ‘specifieke regio’s’ wonen krijgen zelfs te maken met een opslag van €8,- tot €15,- per maand. Daarnaast is ABN Amro bezig om het ‘bovenmatig gebruik van cash geld te ontmoedigen’. Daarom betaalt iedere klant die €10.000,- aan contant geld per jaar opneemt extra kosten.

Plaats een reactie