Klanten van ING merkten afgelopen weekend dat er dubbele afschriften in hun betalingsoverzicht stonden na een betaling met pinpas. ING geeft in gesprek met Bank.nl aan dat dit komt door een zogeheten hiccup in het databasesysteem. Het is overigens niet de eerste keer in de afgelopen maanden dat ING een storing heeft.
‘Het geld is niet echt twee keer van de rekening afgeschreven, wel is de informatie in het overzicht dubbel aangegeven’, licht Madelon van der Hof toe, woordvoerder van ING. ‘Wij doen er alles aan om die hangende reserveringen zo snel mogelijk weer te verwijderen. We gaan het incident daarna uitgebreid evalueren.’
Het probleem vond zaterdag plaats tussen 10:30 en 16:00 uur. Hoewel niet iedere klant last van het probleem had, biedt ING haar excuses aan. ‘Helaas hebben we de afgelopen periode te maken gehad met onbeschikbaarheid van (een deel van) digitaal bankieren en daar hebben klanten hinder van ondervonden. Daar willen we excuses voor maken. We willen graag benadrukken dat elk storingsincident er één te veel is. Klanten hebben recht op een goed werkende dienstverlening met betrekking tot digitaal bankieren en die hebben ze niet op het moment van een storing.’
De bank geeft aan haar best te doen om in het vervolg incidenten te voorkomen door te investeren in de systemen. Ook proberen ze de impact voor klanten te beperken wanneer er weer een storing plaatsvindt.
Uit de beschikbaarheidscijfers blijkt hoe vaak de diensten voor klanten in de afgelopen maanden naar behoren functioneerden. In januari van dit jaar bedroeg dat 100%, in februari 97,14%, in maart 98,85%, in april 99,62% en in mei 99,22%.
Reinout de Jong is werkzaam als financieel journalist, hij schrijft teksten voor verschillende financiële websites en is na het afronden van zijn redactionele opleiding bezig met een bachelor in de Nederlandse taal.
Geef een reactie