Het aanpakken van belastingontwijking door zakelijke klanten gebeurt door meer dan de helft van de Nederlandse banken nog onvoldoende. Zo blijkt uit een beleidsonderzoek van de Eerlijke Bankwijzer.
Het onderzoek richtte zich onder meer op het beleid tegen belastingontwijking. Van de acht onderzochte banken scoren Bunq en ABN AMRO het laagst op het thema belastingen, beiden krijgen in het onderzoek een 3. Verder scoorden ING, Rabobank en NIBC een 5 of lager. De slecht scorende banken vragen bedrijven die ze financieren bijvoorbeeld niet om openheid over hun belastingbetaler en afspraken met belastingautoriteiten.
Ook verwachten de banken van bedrijven niet dat zij een systeem hebben om actie te ondernemen wanneer medewerkers of toeleveranciers zich schuldig maken aan belastingontwijking of ontduiking. De Volksbank en Triodos Bank scoren het beste, met respectievelijk een 9 en een 7.
Het platform deed daarnaast onderzoek naar duurzaamheid op andere gebieden, bijvoorbeeld of het spaargeld van klanten wordt geïnvesteerd in bedrijven die mensenrechten schenden of betrokken zijn bij controversiële wapens. Het is vooral te zien dat het beleid van kleinere banken, zoals NIBC en Van Lanschot Kempen, verbeterd is.
Marcel Proos van de Triodos Bank geeft aan Bank.nl aan tevreden te zijn met de score. ‘Dit onderzoek is gedegen uitgevoerd. Net als het vorige onderzoek waarbij we vrijwel hetzelfde hebben gescoord, werd er vooraf een assessment afgegeven om volledige informatie aan te leveren met betrekking tot het onderzoek. Wel zien wij nog ruimte voor verbetering met betrekking tot onze score op gendergelijkheid (5). Dat is wellicht ook een reflectie van ons klantenbestand, maar behoeft wel aandacht in de toekomst. Ook aan het thema belastingen (score 7) gaan wij als Triodos Bank werken.’
ING-persvoorlichter Daan Wentholt geeft in gesprek met Bank.nl aan dat de bank zich niet in de bevindingen herkent. ‘Met name de score op belasting (4) is iets waar wij ons niet in herkennen. We kijken wel degelijk naar de fiscale integriteit van onze klanten om vast te stellen of zij passen binnen ons risicobeleid. Transparantie over de belastingmoraal is onderdeel van die beoordeling. Bovendien hoor je veel andere banken ook zeggen dat de methodiek van het onderzoek niet helemaal in orde is, wij sluiten ons aan bij het standpunt van de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) over de Eerlijke Bankwijzer. Momenteel verdiepen wij ons om een reactie af te kunnen geven met betrekking tot de scores op andere thema’s.’
Reinout de Jong is werkzaam als financieel journalist, hij schrijft teksten voor verschillende financiële websites en is na het afronden van zijn redactionele opleiding bezig met een bachelor in de Nederlandse taal.
Geef een reactie