Pinpas kwijt of bankpas verloren? Door diefstal, verlies of doordat de geldautomaat deze heeft ingeslikt? Dat is natuurlijk erg vervelend, maar wat is dan de vervolgstap? Blokkeer allereerst zo snel mogelijk de bankpas. Dat doet men bij de eigen bank of via de Bankpassen Meldcentrale. Hieronder leggen we uit hoe dit werkt en wat men daarna kan doen.
Betaalpas kwijt of gestolen? Meld dit zo snel mogelijk bij de bank of bel de Bankpassen Meldcentrale. Bij diefstal is het zaak ook aangifte bij de politie te doen. Zo wordt misbruik voorkomen, want pasjesdieven kunnen een bankrekening snel leeghalen, en tot het moment van melden is de rekeninghouder zelf verantwoordelijk, ook als hij de betaalpas verloren is.
Een pinpas laten blokkeren kan op verschillende manieren:
Kijk op de website van de bank hoe de bankpas het snelst geblokkeerd kan worden. Bij sommige banken kunnen klanten een pinpas tijdelijk blokkeren, bijvoorbeeld wanneer zij deze kwijt zijn en later terugvinden. Men kan de betaalpas ook definitief blokkeren en daarna een nieuwe betaalpas aanvragen.
Wanneer iemand in het buitenland is of geen mobiel bankieren app van de bank gebruikt, of om een heel andere reden, kan het soms niet lukken om de bankpas zelf te blokkeren. Dan kan men dit telefonisch regelen. Via de onderstaande telefoonnummers van Nederlandse banken kunnen klanten telefonisch hun betaalpas blokkeren. Deze nummers zijn vaak 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. De bankpas is na het bellen direct geblokkeerd.
Bank | Vanuit Nederland blokkeren | Vanuit het buitenland blokkeren |
---|---|---|
ABN AMRO | 0900 – 00 24 Buiten kantoortijden of bij fraude: 088 – 22 62 630 | +31 10 241 17 20 |
ASN Bank | 070 – 356 93 35 | Bankpassen Meldcentrale: +31 88 385 53 72 |
ING | 020 – 228 88 00 | +31 20 228 88 00 |
Rabobank | 088 – 722 66 00 | +31 88 722 66 00 |
SNS Bank | 030 – 633 30 00 | Bankpassen Meldcentrale: +31 88 385 53 72 |
RegioBank | 030 – 219 68 70 | Bankpassen Meldcentrale: +31 88 385 53 72 |
Triodos Bank | 030 – 693 65 75 | Bankpassen Meldcentrale: +31 88 385 53 72 |
Overige banken | Bankpassen Meldcentrale: 0800 0313 | Bankpassen Meldcentrale: +31 88 385 53 72 |
Het is erg vervelend om een bankpas te verliezen. Gelukkig kunnen betaalpassen snel geblokkeerd worden bij de bank. Hierdoor wordt misbruik voorkomen. Het is natuurlijk wel lastig om tijdelijk niet meer met de betaalpas te kunnen betalen, zeker in het buitenland. Daarom kunnen klanten bij sommige banken noodgeld krijgen. Dit kan bij ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS Bank, RegioBank en ASN Bank. Hier zitten wel extra kosten aan verbonden.
Voor het betalen in Nederland bieden ING, Rabobank en SNS Bank een andere noodoplossing. Bij deze banken kunnen klanten met een identiteitsbewijs geld opnemen bij een filiaal van de bank.
Blokkeert iemand de eigen betaalpas? Dan kan de klant direct een nieuwe aanvragen. Maar hier rekenen sommige banken wel extra kosten voor. Hoeveel dit kost verschilt per bank.
Tegenwoordig kunnen mensen makkelijk en snel contactloos betalen. Dat is heel fijn, maar er schuilt ook een gevaar. Als iemands bankpas is gestolen, kan de dief tot de limiet pinnen zonder pincode. Wanneer het slachtoffer hier direct melding van maakt, krijgt deze de schade vergoed. Maar dat gebeurt alleen als het slachtoffer zich zelf aan alle veiligheidsregels heeft gehouden.
Om misbruik te beperken, kunnen klanten de standaardlimieten van hun bankpas verlagen. Men kan bijvoorbeeld instellen dat er per dag of per week een lager maximum bedrag gepind kan worden. Dit beperkt de schade indien de betaalpas gestolen of misbruikt wordt.