Banken werken steeds vaker met apps, maar niet iedereen wil op deze manier zijn bankzaken regelen. In Nederland kan men dan niet meer bij iedere bank terecht. Hieronder staat bij welke banken klanten wel nog steeds kunnen bankieren zonder app.
Als iemand niet handig is met telefoons, geen geschikte telefoon heeft of zelfs helemaal zonder telefoon leeft, is mobiel bankieren geen optie. Veel banken gebruiken tegenwoordig echter apps om bankieren voor mensen makkelijker te maken. Wil een klant zijn betaalrekening bekijken of een betaalopdracht doorvoeren? Dan is een app daarvoor bij enkele banken zelfs noodzakelijk.
In Nederland kan men nog steeds bij meerdere banken terecht om te bankieren zonder app. Bij deze banken is het wel mogelijk om een app te gebruiken, maar deze is niet verplicht om van alle functionaliteiten gebruik te maken. Hieronder staat een overzicht van de desbetreffende banken:
Bij steeds meer banken is een app noodzakelijk. Denk daarbij aan digitale banken met online bankrekeningen als Bunq, Knab, Revolut en N26. Bij Revolut kan men zonder app geen rekening aanvragen. Bij Bunq kan dit wel, maar daar heeft men een telefoon nodig voor het proces. Vervolgens kunnen bankzaken bij deze spelers enkel met een app worden geregeld.
Knab en N26 maken naast een app ook gebruik van internetbankieren. Wel dient men een app te gebruiken om de betalingen te bevestigen. Banken geven aan dat de veiligheid van klanten op deze manier beter kan worden gegarandeerd.
Ook bij de fysieke bank ING kan men niet meer zonder app. Bij hen is deze noodzakelijk om betaalopdrachten te bevestigen. Daarmee is ING de eerste grote bank van Nederland die op deze manier te werk gaat.
Bij ASN Bank is een app tevens noodzakelijk. Zonder app kan de betaalpas niet worden geactiveerd en kan er ook geen gebruik worden gemaakt van de overstapservice.