Bankhelpdeskfraude en bank spoofing zijn op dit moment een van de grootste oplichtingsgevaren. Het kan slachtoffers duizenden euro’s kosten. Wat houdt bankhelpdeskfraude en bank spoofing in? En waar hebben slachtoffers recht op?
Bij bankhelpdeskfraude doen oplichters zich voor als bankmedewerker. Zo proberen ze vertrouwelijke informatie los te krijgen en klanten te overtuigen om geld over te boeken.
Voorbeeld 1:
De crimineel belt, zogenaamd als bankmedewerker, met de mededeling dat er iets onveiligs of vreemds aan de hand is met de bankrekening. Hij geeft het advies om het geld tijdelijk op een ‘veilige kluisrekening’ of ‘veiligheidsrekening’ van de bank over te maken.
Zodra het geld is overgemaakt, zijn de betaalgegevens en het geld in handen van de crimineel.
Voorbeeld 2:
De klant wordt gebeld met de mededeling dat de betaalpas niet meer veilig is, en dat deze wordt opgehaald door iemand van de bank of een koeriersdienst. Dan staat er al snel iemand op de stoep om de bankpas op te halen.
Maar degene die belt en de persoon die op de stoep staat zijn oplichters. Met de bankpas en de ontfutselde pincode kunnen de criminelen bij het geld.
Bankhelpdeskfraude gaat vaak samen met nummerspoofing. Criminelen gebruiken nummerspoofing om de klant te overtuigen dat ze van de bank zijn.
Bij nummerspoofing bellen of sms’en criminelen met een vervalst, nagebootst (gespooft) telefoonnummer. Het telefoonnummer lijkt op dat van de bank, zodat het lijkt alsof een echte bankmedewerker belt. Maar dit is dus niet zo.
Nummerspoofing werkt alleen als de oplichter naar de klant belt. Belt men zelf naar de bank met het officiële openbare telefoonnummer? Dan krijgt men altijd een echte bankmedewerker aan de telefoon. Bij twijfel kan men ophangen en de eigen bank bellen om te vragen of zij hebben gebeld of een bericht hebben gestuurd.
Banken hebben samen met de telecomproviders maatregelen genomen tegen nummerspoofing. Hierdoor krijgt men, als een oplichter belt, tegenwoordig niet het nagebootste telefoonnummer of naam van de bank te zien, maar een onbekend 06-nummer of een anoniem nummer.
Men kan bankhelpdeskfraude en nummerspoofing herkennen aan de volgende situaties:
Criminelen proberen op allerlei manieren aan betaalgegevens te komen. Maar een bank zal nooit:
Als men toch in bankhelpdeskfraude of nummerspoofing trapt, is het belangrijk om direct contact op te nemen met de eigen bank en de aanwijzingen van de bankmedewerker op te volgen.
Als een klant zelf geld overboekt naar een crimineel, is een bank niet verplicht om de schade te vergoeden. Maar criminelen gebruiken de naam en het telefoonnummer van de bank en maken zo misbruik van het vertrouwen dat klanten in hun bank hebben. Hierdoor keren banken vaak uit coulance wel een schadevergoeding uit bij bankhelpdeskfraude en nummerspoofing.
Voor een schadevergoeding van de bank gelden voorwaarden:
Er zijn een aantal maatregelen die men kan nemen om bankhelpdeskfraude en nummerspoofing te voorkomen:
Communicatie via telefoon, e-mail of sms kan nep zijn. Bel de bank terug via het officiële openbare telefoonnummer. Dan krijgt men altijd een echte bankmedewerker aan de lijn.